Det er stor forskjell på hvor langt elbilene går på «literen».
I den lave enden har vi for eksempel Peugeot E-208, som er utstyrt med et 50 kWh batteri. Det tilsvarer en rekkevidde på rundt 300 kilometer ved blandet kjøring.
I den høye enden har vi nye Tesla-modeller, som oppgis å ha en rekkevidde på drøyt 600 km. De har et batteri på 75 kWh.
Ifølge elektroinstallatøren VS Automatic er det flere faktorer – i tillegg til modelltype og batterikapasitet – som påvirker avstanden til elbiler. Her er 4 punkter:
1. Ladegrense – 80 prosent
I de fleste nye elbiler anbefales bileiere å slutte å lade på 80 prosent. En av grunnene til dette er at effekten da vil avta av sikkerhetsmessige årsaker. De siste 20 prosentene tar nesten dobbelt så lang tid å lade. Det betyr at de 20 prosentene koster mer fra 80 til 100 prosent enn fra 60 til 80 prosent.
En annen grunn til ikke å lade batteriet til mer enn 80 prosent er at det sliter ut batteriet for å være fulladet i lang tid. Så det er best å fylle batteriet helt hvis du skal kjøre snart.
Omvendt er batteriet best å ikke bli kjørt flatt. VS Automatics ladestasjonseksperter anbefaler at du følger produsentens instruksjoner om lading.
2. Batteriets alder
Batteriets alder har betydning for hvor langt du kjører i elbilen. Over tid vil batteriets kapasitet svekkes – akkurat som et batteri i en mobiltelefon. Jo mer telefonen brukes og lades, desto mer vil kapasiteten forringes.
Hos de fleste produsenter er det garanti på elbilens batteri på 7-8 år eller 160.000 kjørte kilometer. Hvis batteriet har forringet seg til mindre enn 70 prosent av originalkapasiteten, kan du ta med en garantisak.
3. Hastighet
I likhet med en bensinbil avhenger også energiforbruket til en elbil av hvor fort du kjører. Høye hastigheter betyr større energiforbruk.
Hvis du vil spare energi, kan du tenke på kjørestilen din. Du må kjøre jevnt og ikke akselerere for fort eller bremse for hardt. De raske akselerasjonene påvirker forbruket, og den harde bremsingen påvirker batteriets energipotensial. Prøv derfor å holde bilen "rullende" og hold en konstant hastighet. På denne måten utnytter du energien optimalt.
I tillegg til hastighet påvirkes bilens kjørelengde også av bakkene på veien – det vil si kjøring oppover og nedover – og av værforholdene.
Magasinet Car and Drive har gjennomført en undersøkelse som viser at svært få elbiler lever opp til sin oppgitte rekkevidde når de kjører på motorveien. Av utvalget av biler de testet, var det bare Porche Taycan og Audi E-tron Sportback som kjørte lenger enn oppgitt rekkevidde på full lading. Tesla Model 3, 2018, kjørte bare 65 prosent av forventet rekkevidde.
Testen viser at elbilens rekkevidde synker når hastigheten øker.
4. Temperatur
De beste værforholdene for elbilutvalget er en temperatur på rundt 21 grader. Det er også den temperaturen vi oftest foretrekker i hjemmene våre. Både kaldere og varmere værforhold påvirker rekkevidden til elbiler.
Ifølge Geotab er det ingen forskjell i hvordan temperaturen påvirker individuelle merker og modeller. Når vi snakker om temperaturpåvirkning, gjelder dette alle elbiler.
Mange tror at det er utetemperaturen som påvirker rekkevidden mest. Den store synderen er faktisk bilens varmesystem, som får overtid når du for eksempel bruker bilens klimaanlegg.
Når bilens klimaanlegg går, betyr det at strømmen på batteriet brukes til å varme eller kjøle kupeen i stedet for å "flytte bilen".
For at få et par ekstra kilometer på batteriet, kan du følge disse tips:
Varm opp kupeen før du legger ut på veien – altså mens den fortsatt er i laderen.
Ratt og setevarme bruker mindre av batteriets strøm, så bruk det til å bli varm når du er på farten.
Slå på bilens Eco-modus.