5 japanske biler du bør unngå å kjøpe

24/07/2024 21:51

Henrik R

Biler
Foto: Shutterstock.com
Det finnes flere japanske biler som ikke er verdt pengene. I denne artikkelen finner du fem av dem.

Japanske biler har fått og opprettholdt et velfortjent rykte for pålitelighet og overkommelig pris. For eksempel var Toyota RAV4 fra 2023 den fjerde mest solgte bilen i USA, ifølge Car & Driver. Den ligger bak amerikanske klassikere som Ford F-Series, Chevy Silverado og Dodge Ram, som alle viser amerikanernes kjærlighet til pickup-trucks.

Når det gjelder sedaner, er Toyota Camry kun overgått av Tesla Model Y på listen over bestselgende kjøretøy. Toyota Tacoma og Corolla, samt flere Nissan- og Honda-modeller, kom også på listen. Men ikke alle japanske biler er en suksess.

Faktisk har japanske produsenter, inkludert Honda og Toyota, hatt noen mislykkede modeller gjennom årene. Du bør unngå disse modellene hvis du er på jakt etter en klassisk japansk bil som vil beholde sin verdi, samtidig som den leverer ytelse, komfort og stil. Det skriver Yahoo News.

Mazda RX-8

Første generasjon av Mazda RX-8 ble solgt fra 2004 til 2008. Den hadde en 4-sylindret motor som ikke imponerte med sine 212 hk. Men verre enn det, rangerer den kun som nummer 11 av 19 Mazda-modeller vurdert av MazdaProblems.com.

Siden avslører klager over motorfeil, problemer med servostyring, overdreven oljeforbruk og flere tilbakekallinger gjennom årene.

Mitsubishi Eclipse

Mitsubishi Eclipse er en liten bil med god drivstofføkonomi og rimelig håndtering. Hvis du kjøper en av de eldre modellene i dag, kan du få den til en lav pris. Men modeller produsert mellom 1999 og 2003, og igjen i 2007, ser ut til å være plaget av problemer, ifølge MitsubishiEclipseMA.com.

Felgene og hjulene har en tendens til å bli lett skadet eller slitte, noe som kan få denne bilen til å se gammel ut før tiden. Dekkene slites også raskere enn på noen andre bilmodeller. Interiøret har en tendens til å være laget av billigere materialer, noe som betyr at deler kan gå i stykker.

Til slutt rapporterte eiere problemer med den automatiske girkassen, drivverket og styringen, spesielt på 1999-modellen.

Honda CR-X Del Sol

Honda er fortsatt et betrodd japansk merke i dag, med Honda Civic og Honda Accord på Car & Driver's liste over bestselgende biler for 2023. Men Honda CR-X Del Sol, designet for å erstatte den elskede Honda CR-X i 1992, var intet annet enn 'forferdelig skuffende', ifølge HotCars.com.

Taket lakk. Kabinen var støyende. Og de fremre bremseskivene hadde en tendens til å bli skjeve. Langt fra den sporty coupéen av samme navn. Honda lager ikke lenger en bil som ligner Del Sol.

Den mest sporty modellen du vil finne i Honda-serien i dag, er todørsversjonen av Civic Si. De fås til rundt 20.000 dollar og er verdt hver krone, med tanke på at de har en tendens til å holde sin verdi. Det skriver Yahoo News.

Toyota Paseo

Vi ville ikke klandre deg hvis du leste 'Toyota Paseo' og sa: 'Toyota - hva?'. Mens andre Toyotaer som Camry, Tacoma, RAV4 og til og med Prius - en av de første hybridbilene som oppnådde popularitet - er kjente navn, var Paseo knapt kjent på 1990-tallet.

Produsert fra 1991 til 1997, klarte den ikke å fange oppmerksomheten eller kjærligheten fra Toyota-fans, til tross for å være bygget på Corolla-rammen. Bilen kom som cabriolet og en vanlig modell. I dag kan disse kjøretøyene gå for gode priser i god stand.

Det er ikke så mye at Paseo er en dårlig bil. Den er ikke plaget av mekaniske problemer som andre på denne listen. Den klarte bare ikke å fange hjertene til 90-tallets bilister, så Toyota sluttet raskt å produsere den. Det kan derfor være vanskelig å finne deler til den.

Suzuki Samurai og Suzuki X-90

90-tallet var et tøft tiår for japanske bilprodusenter. Suzuki lanserte Suzuki Samurai SUV med kantede linjer som minner om Jeep Wrangler. Men bilen fikk en sikkerhetsvurdering av 'ikke akseptabel' av Consumer Reports, ifølge SlashGear.com. Den hadde en tendens til å velte under skarpe manøvrer.

Likeledes hadde Suzuki X-90 et lignende problem med å velte. Men i motsetning til Samurai, som hadde en attraktiv stil, hadde X-90 et merkelig design.

Suzuki var usikker på om det var en coupé, en sportsbil eller den fremre halvdelen av en pickup-truck. Den hadde bare 90 hestekrefter og forsvant til slutt inn i glemselen sammen med Samurai som en av de verste japanske bilene noensinne laget.