De gule posene og 2 andre triks IKEA prøver å lure oss med ifølge ansatt

09/07/2024 19:00

Emma

Business
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
Kommer du alltid ut med full vogn?

Vi har alle brukt timer på å gå oss vill i labyrinten, fylle drivstoff på deres signaturkjøttboller, og selvfølgelig forlate butikken med langt mer enn bare den ene stolen vi opprinnelig hadde kommet inn for.

Det skriver The Sun.

Vi vet imidlertid ikke alltid hvorfor vi alltid bruker så lang tid i butikken, men nå har en tidligere IKEA-ansatt snakket med kanal 5 og avslørt noen av taktikkene deres.

Johan Stenebo, en tidligere direktør for merket, dukket opp på IKEA: Hvordan gjør de det egentlig? og forklarte hvordan de faktisk gjør det.

Og ifølge ham starter forbruksoppmuntrende taktikk i det øyeblikket du kommer inn i butikken - og alt har å gjøre med de ikoniske gule posene.

De gule poser

– Du må lokke kunden til å begynne å kjøpe, og når du griper en av de gule posene, åpner du lommeboken mentalt, ubevisst, sier Johan

– Hvis de legger noe i kurven med en gang de kommer inn døren, fortsetter de å legge i det, fortsetter han.

Og IKEA-fans vil vite hvor vanskelig det er å motstå å fylle opp plastposen – spesielt når du har sett noe merket omtaler som sine «fantastiske varer».

Johan sa: ''Fantastiske varer er varer som er priset så lavt, noen ganger med tap, for å gi kundene en anelse om at prisene på IKEA er veldig, veldig lave.''

Han fortsetter:

"Selv om du ikke kjøper varene du ser på, har det inntrykket en slags knock-on effekt på hele sortimentet."

Layoutet

Like viktig er utformingen, der ulike områder er designet for å gjenskape rom i hus – som stuer, kjøkken, soverom og bad, ofte komplett med ulike IKEA-dingser.

Selvfølgelig er det lett å forestille seg at du bor der - og det er ikke bare ett soverom, men flere forskjellige.

''Du finner på en måte din egen smak, ubevisst, noe vil tiltrekke deg. Når du sakte går gjennom hver del av butikken, blir du nesten tvunget til å støte på varer som du ikke nødvendigvis kom inn i butikken for. Men de virker selvfølgelig fornuftige og morsomme – så hvorfor ikke legge dem i kurven også?» sier Johan.

Det er også tilsiktet at det ikke er lange rette passasjer. Banen er utformet for å lede kunden gjennom hele IKEA-varehuset.

"Du har aldri en rett gangvei på mer enn kanskje 20 meter," sa Johan.

– Så snur det, og det snur igjen, og så snur det igjen. Det som skjer etterpå, ubevisst, gjør at øynene dine ser forskjellige ting.

Kjøttbollene

De karakteristiske kjøttbollene – en viktig del av ethvert besøk på IKEA – spiller også en viktig rolle, og det ser ut til at kundene har falt hardt for dem.

De svenske forhandlerne selger milliarder av kjøttboller hvert år, fordi de bidrar til å gi shopperen en "opplevelse".

Du har alt du trenger i butikken - du har sett gjennom alle rommene, og nå må du gå ned i eventyrlandet med små ting. Men først trenger du en pause. Og det er her kjøttkakene kommer inn.

Du oppfordres til å sette deg ned, spise mye kjøttboller, drikke en gratis kopp kaffe og revurdere det du har sett. Var det ikke noe du savnet i ditt eget hjem?

Og så sender de deg ut og handler.

Læs også:

Fem mobiltelefoner som er verdt en formue Har du fortsatt gamle mobiltelefoner liggende hjemme? Blant dem kan det være et ekte samleobjekt, som er verdt mye penger.