Hvis det er én ting som kan skremme vettet av nesten alle bilister, så er det når varsellampen for drivstoff begynner å blinke.
Det er selvfølgelig ikke så farlig hvis du er bare noen få kilometer fra en bensinstasjon, men hva hvis du er et sted du ikke kjenner? Eller det er 40 kilometer til neste stasjon på motorveien?
Ny forskning viser at 42 prosent av bilistene venter til varsellampen tennes før de fyller drivstoff. Med dette i tankene kan noen kanskje lure på hvor mye drivstoff som faktisk er igjen i tanken når lyset tennes, og om det er trygt å kjøre bilen til den er nesten tom.
Tim Rodie, kjøreekspert hos bilforhandleren Motorpoint, er heldigvis behjelpelig med både kunnskap og råd, så nå kan vi endelig få svar på hvor langt vi faktisk kan kjøre når lampen tennes!
Ingen standardavstand
Rodie forklarer at lampen som regel begynner å lyse når innholdet i drivstofftanken faller til under 10-15 prosent.
Det betyr også at det ikke finnes en fast regel for hvor langt du faktisk kan kjøre når den beryktede lampen melder seg under drivstoffmåleren.
"Hvor langt du kommer, avhenger helt av hvor god drivstofføkonomi du har, og måten du kjører på," forteller Rodie.
Nettopp fordi det ikke er en håndfast regel for hvor langt man kan kjøre når lampen lyser, anbefaler Rodie også at man fyller drivstoff før lampen overhodet får mulighet til å tennes.
Men det er ikke bare et spørsmål om å unngå å gå tom for drivstoff midt i ingenmannsland. Du beskytter også bilen.
"Jo lenger du kjører uten å fylle opp tanken, desto større er risikoen for at du ubevisst påfører motoren skade – noe som vil koste deg mye mer i lengden å reparere," forklarer han.
Lampen skal beskytte deg og bilen
Hvis du allikevel har tenkt å kjøre litt lenger for kanskje å finne billigere bensin et annet sted, så leker du med ilden.
Varsellampen er nemlig designet for å vise deg når du skal fylle opp bilen. Den skal altså ikke sees som et signal om at du nå "bare" har 10-15 prosent igjen av kilometerne for en full tank.
Det er selvfølgelig ikke direkte ulovlig å kjøre med drivstofflampen tent, men du kan fort ende opp på feil side av loven allikevel.
I utlandet finnes det nemlig noen steder regler for hvor mye drivstoff du som minimum må ha i tanken for å unngå å få en bot på flere tusen kroner.
Kilde: Daily Record