Brevet fra Nordisk Bilgaranti AS ser ved første øyekast ut som en vanlig faktura. Ferdig utfylt ned til minste detalj om bilen din og deg selv. Fakturaen er i realiteten en fordekt måte å sende ut et tilbud på.
Derfor er det mange som lar seg lure til å betale giroen i tro om at det er nødvendig.
Kommunikasjonssjef i Gjensidige Pål Rune Eklo, forteller at rådgiverne i Gjensidige får mange telefoner fra kunder som lurer på om de skal betale fakturaen. En av rådgiverne mottok flere titalls henvendelser fra samme geografiske område bare på noen få dager.
Dobbelt og trippelt opp
"Største utfordringen er at det ser ut som en faktura som skal betales. Der går mange i fella. Det andre er at den sendes ut til bileiere som fortsatt har flere år igjen av fabrikkens nybilgaranti. De fleste med ny bil har også en god bilforsikring, og i så fall er det unødvendig å kjøpe enda en tilleggsgaranti", sier Eklo.
Når du kjøper ny bil i Norge har du både reklamasjonsrett og nybilgaranti i minimum fem år, og enkelte har både 7 og 10 års garantier. Baksiden av fakturaen inneholder i tillegg en oversikt over en rekke vilkår som Eklo mener gjør tilbudet overflødig.
"Blant annet dekkes ikke skader som er forårsaket av en trafikkulykke eller ytre påvirkning, altså hvis du bulker eller skraper opp bilen. Listen med unntak er lang - det skal godt gjøres å finne en årsak som ikke allerede er dekket av forsikringen din", eller av nybilgarantien, sier Eklo.
Godtroende
Gjensidige merker særlig mange henvendelser fra eldre som blir engstelige, og ikke forstår hva de har fått i posten.
"Brevet er gjennomført og ser profesjonelt og seriøst ut. Jeg forstår at en lett kan la seg lure med et ønske om å sikre bilen sin. Jeg har selv mottatt en slik faktura og måtte lese to-tre ganger før jeg skjønte hva dette egentlig gikk ut på", sier Eklo.
Forbrukertilsynet har uttalt at de mener praksisen er villedende markedsføring, og Norges Bilbransjeforbund (NBF) har tidligere uttalt at det å sende ut tilbud som fremstår som faktura regnes som urimelig handelspraksis (jf markedsføringsloven § 6 jf forskrift om urimelig handelspraksis § 1 pkt 21) og er forbudt.
Slik ser fakturaen ut. Med mindre du ønsker å tegne en ny forsikring - som mange mener er unødvendig - skal du ikke betale regningen.

Faksimile: Gjensidige