Apple møter søksmål for "villedende markedsføring" av populær enhet

26/11/2024 23:01

Hanne

FORBRUKER
foto: Shutterstock
foto: Shutterstock
Apple står overfor et gruppesøksmål som hevder at teknologigiganten feilaktig markedsførte en populær enhet.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Tre saksøkere påstår at Apple markedsførte sine AirPods Pro Gen 1 til 250 dollar (2.800 norske kroner) som «premium»-ørepropper, selv etter at selskapet erkjente at noen enheter hadde feil.

Kunder rapporterte allerede i 2019 om store lydproblemer, inkludert knitring, statisk lyd, forstyrrelser i bakgrunnsstøy og tap av lyd.

Søksmålet hevder at "Apple skrøt av AirPods Pro Gen 1s overlegne lyd- og støyreduksjonskvaliteter og solgte produktet nasjonalt, selv om det hadde en lydfeil."

Apple erkjente lydproblemene i 2020, ett år etter produktlanseringen, og tilbød seg å reparere eller erstatte de defekte enhetene kostnadsfritt.

Mangelfull informasjon til kundene
Saksøkerne hevder imidlertid at Apple skjulte erkjennelsen av problemet på sin støtteside og aldri aktivt informerte kundene som hadde kjøpt produktet.

De saksøker for brudd på forbrukerbeskyttelses- og garantilovene i California, Ohio, Pennsylvania og Texas, og krever erstatning, gebyrer, kostnader og en juryrettssak.

Advokatene hos TYCKO & ZAVAREEI, som representerer saksøkerne, uttalte til DailyMail.com:
"Det nøyaktige beløpet Apple tjente på å selge et produkt de visste var defekt, vil bli fastsatt under rettssaken. Men med tanke på at Apple har solgt AirPods til en estimert verdi av 12,1 milliarder dollar, har forbrukerne sannsynligvis betalt millioner mer enn de burde for defekte ørepropper."

Lydproblemer og manglende tiltak
Apples støtteside fra 2020 advarte forbrukere om lydproblemer og bemerket at den aktive støyreduksjonen ikke fungerte som den skulle. Problemene inkluderte tap av basslyd og økt bakgrunnsstøy, som trafikk eller flylyd.

Selv om øreproppene ble avviklet i september 2022, selges de fortsatt på nettsteder som Amazon og Walmart for over 150 dollar.

Søksmålet, innlevert 1. november, hevder at Apple ikke løste problemet på senere produserte enheter og dermed villedet kundene til å betale «en premiumpris» for et defekt produkt.

Utvidet serviceprogram
Apple utvidet serviceprogrammet for de berørte enhetene til tre år etter kjøp. Ifølge søksmålet gjorde selskapet dette fordi de visste at problemet ikke kunne fikses.

Søksmålet hevder at Apple burde ha trukket de defekte øreproppene fra markedet umiddelbart.
"Apple sørget ikke for at alle som betalte en høy pris for dette produktet fikk kompensasjon," uttalte advokatene.

Kundehistorier
Lindsey LaBella, en av saksøkerne, kjøpte AirPods Pro Gen 1 i 2022 og opplevde lydproblemer omtrent ett år senere. Da hun oppsøkte en Apple-butikk, bekreftet en lydtest at enhetene var defekte, men hun ble fortalt at det ville koste 89 dollar per ørepropp å reparere dem.

Stacey Rodgers, en annen saksøker, kjøpte produktet i 2021 og opplevde lignende problemer innen et år. Da hun oppsøkte Apple-butikken i november 2023, fikk hun også beskjed om reparasjonskostnaden på 89 dollar per ørepropp.

Lovgivning og videre prosess
Forbrukerbeskyttelseslovene, innført i 1975, krever at selskaper varsler kunder om defekte produkter og gir nødvendig kompensasjon.

Søksmålet har ikke spesifisert erstatningsbeløpet, men en høring er satt til 5. februar 2025.