Morgenfrosten legger seg over store deler av landet denne uken, og mange kjører med dårlig sikt. Mange kjører uten å kunne se deg ordentlig.
I en undersøkelse utført for Frende sier over 40 prosent at de kjører med redusert sikt gjennom frontrute, sidevinduer og speil.
"Du skal aldri kjøre med isete eller duggete bilruter. Det er farlig, uansvarlig og et uttrykk for latskap", sier Roger Ytre-Hauge i en pressemelding. Han understreker at respekt for andres og egen sikkerhet må komme først – og at god sikt i alle retninger er helt nødvendig.
Utrykningspolitiet skriver ut nesten 500 forenklede forelegg hvert år for kjøring med dårlig sikt.
"De fleste dager har vi ikke dårlig sikt når vi setter oss bak rattet, så tallene viser hvor mange som tar store sjanser når frosten kommer. Mange blir heller ikke tatt, så mørketallene er høye og risikoen enorm", sier Ytre-Hauge.
Her kjører flest (og færrest) med dårlig sikt
Flest kjører med is og dugg på rutene i
Agder (56 prosent),
Nordland (50 prosent),
Rogaland (47 prosent),
Møre og Romsdal (47 prosent),
Innlandet (44 prosent) og
Vestland (43 prosent).
Færrest gjør det i Oslo (37 prosent) og Trøndelag (35 prosent).
"Det er variasjoner rundt om i landet, men det er forbedringspotensial overalt", sier Ytre-Hauge.
Frost og rim på bilrutene oppstår når vanndamp i luften fryser til iskrystaller. Fukt inne i bilen kan også føre til dugg og videre til is på innsiden av ruten.
Hvis politiet stopper deg
"Den største faren ved å kjøre uten god sikt er at du kan treffe noe eller noen. Det burde være grunn nok til å la være. Men hvis politiet stopper deg, risikerer du bot, fengsel eller å miste førerkortet", sier Ytre-Hauge.
Vegtrafikkloven er tydelig på at du skal ha tilstrekkelig sikt i alle retninger, og at snø, is, dugg eller gjenstander ikke skal hindre sikten din eller distrahere deg under kjøring, sier han.
Hvis du har skrapt frontruten og de fremre sidevinduene fri for snø, is og dugg, slipper du bot. Hvis ikke, venter minst et forenklet forelegg på 3 700 kroner. Skraper du mindre enn halve frontruten, blir det anmeldelse. Hvis området er mindre enn et A4-ark, kan det føre til anmeldelse og førerkortbeslag.
"Husk at bilskiltene og lysene foran og bak også må være fri for snø", sier Ytre-Hauge.
Hvis du havner i en ulykke
Hvis dårlig sikt fører til en ulykke, kan du bli tiltalt av politiet og risikere bot, fengsel og tap av førerkort.
"Det er ikke verdt risikoen. Det tar ikke lang tid å skrape rutene ordentlig, selv om det er kaldt ute", sier Ytre-Hauge.
"Å ikke skrape rutene skikkelig anses som grovt uaktsomt. Forsikringsselskapene vil ofte redusere erstatningen, og i verste fall kan den falle helt bort. Da blir de to minuttene du sparte veldig dyre", sier han.
Denne aldersgruppen tar størst risiko
Så mange prosent i hver aldersgruppe sier at de kjører med dårlig sikt:
18-29 år: 64 prosent
30-39 år: 52 prosent
40-49 år: 43 prosent
50-99 år: 30 prosent
"Tallene viser at vi får mer respekt for dette med alderen. At nesten to av tre mellom 18 og 29 år kjører med dårlig sikt, er bekymringsfullt", sier Roger Ytre-Hauge.
Kilde: Frendeundersøkelsen / Norstat