Mange har sikkert lurt på bruken av ordet «reservetank» i biler.
For når du setter tankpistolen i bilen, blir det hele tømt på samme sted.
På bakgrunn av forvirring har en leser skrevet til Expressens 'Teknikkens Verden', som nå gir svaret på hvorfor den heter reservetanken.
— Det er helt riktig at det ikke er reservetank i dagens biler, sier ekspertene.
I bilens tidligere dager var det vanlig at tanken hadde enten to separate drivstoffledninger eller en kran for å bytte mellom en primær og en sekundær drivstofftilførsel. Når drivstoffnivået ble kritisk lavt, kunne du manuelt aktivere reserven og dermed ha en siste sjanse til å nå en fyllestasjon.
Ifølge ekspertene har motorsykler fortsatt samme konstruksjon den dag i dag.
I dag fungerer det på en annen måte. En sensor i tanken måler drivstoffnivået og sender et signal til dashbordet som advarer før tanken er helt tom.
Systemet er teknisk langt unna de historiske konstruksjonene, men språket har ikke fulgt med utviklingen.
Dette betyr at betegnelsen er et tilbakehold fra en tid da biler faktisk kunne utstyres med en ekstra tank eller en spesiell drivstoffledning som sikkerhetsmekanisme.
Begrepet «reservetank» lever imidlertid videre i dagligtalen, selv om det nå kun markerer lav drivstoffreserve i den eneste tanken bilen har.
Mens teknologien har utviklet seg betydelig, har det historiske konseptet dermed overlevd som en del av bilistens språk, til tross for at reservetanken som fysisk fenomen har blitt historie.