Mange har sikkert lurt på hvorfor ordet «reservetank» fortsatt brukes i forbindelse med biler.
Tross alt, når du fyller bilen med drivstoff, går det hele til samme sted.
En leser har derfor tatt kontakt med Expressens 'Teknikkens Verden' for å finne ut hvorfor denne betegnelsen fortsatt brukes. Ekspertene forklarer:
"Det er helt riktig at det ikke er noen reell reservetank i moderne biler."
Tidligere hadde biler ofte enten to separate drivstoffledninger eller en ventil som tillot å bytte mellom en primær og en sekundær drivstoffforsyning. Når tanken var nær tom, kunne man manuelt aktivere reserven og derved få nok drivstoff til å nå en bensinstasjon.
Motorsykler er fortsatt utstyrt med en lignende funksjonalitet, sier ekspertene.
I dag fungerer imidlertid systemet annerledes. En sensor i tanken registrerer drivstoffnivået og sender en advarsel til sjåføren når det er på tide å fylle drivstoff før tanken går tom.
Selv om teknologien er langt fra fortidens løsninger, har ikke språket blitt oppdatert. Det er derfor begrepet «reservetank» fester seg som et minne om en tid da biler kunne utstyres med en ekstra tank eller spesiell drivstoffledning som nødstiltak.
I dag brukes begrepet ganske enkelt for å referere til den siste mengden drivstoff i bilens eneste tank. Teknologien er derfor byttet ut, men det historiske konseptet lever videre som en del av bilistens språk, selv om den fysiske reservetanken for lengst er blitt historie.