Det er ikke bare bare å bulke bilen. Det er ekstra surt når regningen blir høyere enn før. Med mer avansert teknologi følger også flere kompliserte komponenter som må skiftes eller repareres dersom noe går galt i trafikken. Dette ser for eksempel Gjensidige tydelig i fakturaene fra bilverkstedene rundt om i Norge.
I tredje kvartal økte erstatningene med 23 prosent sammenlignet med samme periode i 2023, ifølge nye tall fra Gjensidige. De registrerte nesten 644 millioner kroner i erstatninger for bilskader. Tallene gjelder personbiler og omfatter alle skader på bilens karosseri. Det melder Gjensidige i en pressemelding.
"Vi har sett en negativ utvikling over flere år", sier konserndirektør Vivi Kofoed i Gjensidige. Det virker som terskelen for å melde skade er lavere enn tidligere. Selv den minste ripe kan fort koste titusenvis av kroner å reparere. Tidligere valgte mange å betale selv, siden skadene ofte kostet mindre enn egenandel og bonustap.
Den negative trenden har imidlertid noen åpenbare forklaringer. Veksten i bilparken, med flere bredere, lengre og tyngre biler, bidrar til en mer utfordrende trafikksituasjon.
"Etter hvert som flere kjøper nyere biler med avansert teknologi, blir det også flere komplekse deler som må skiftes eller repareres ved uhell. Dette ser vi tydelig i fakturaene fra bilverkstedene", sier Kofoed.
Selv om bilene blir sikrere med ny teknologi som skal hjelpe sjåførene å unngå uhell, ser det ut til at effekten er begrenset.
"Sikkerhetsteknologien kan gi falsk trygghet, noe som gjør at mange føler seg udødelige bak rattet", sier konserndirektøren.
Andre åpenbare grunner til mer bulking er høy fart og uoppmerksomhet, spesielt knyttet til bruk av skjermer. 56 prosent har opplevd at bilens interaktive skjerm har tatt oppmerksomheten vekk fra kjøringen, ifølge en undersøkelse Ipsos har gjort for Gjensidige.
"I tillegg bidrar de enorme kreftene i biler med flere hundre hestekrefter til å gjøre trafikken farligere", avslutter Vivi Kofoed.
foto: Shutterstock