Stranden er sannsynligvis det siste du tenker på mens du måker snø fra oppkjørselen.
Selv om tankene på varmere, solfylte dager kan virke fjerne og du har allerede forberedt hjemmet for kaldt vær, så kan det være verdt å spørre hvorfor snøen forsvinner raskere på slike varme områder.
Akkurat som salt og sand samarbeider for å holde en strand trygg og klar, er de også to av vinterens mest pålitelige verktøy for å bekjempe is på oppkjørsler og gangveier.
Men hva er best?
Når de brukes riktig, kan begge bidra til tryggere vinterforhold – den ene ved å smelte is, den andre ved å forbedre friksjonen. Fordi hvis du ikke kan smelte snøen, bør du i det minste kunne gå trygt på den.
Derfor hamstrer huseiere i kalde strøk salt og sand hvert år, men få tar seg tid til å vurdere hva som er best for deres oppkjørsel eller om en kombinasjon kan gi bedre resultater.
En blanding
Kommuner blander ofte salt og sand for maksimal effektivitet, med en balanse mellom grep og smelteevne for veier og områder med mye trafikk. For oppkjørselen din kan en lignende tilnærming være ideell, men det riktige valget avhenger av dine spesifikke behov og lokale forhold.
Her er en nærmere titt på hvordan salt og sand fungerer for å gjøre oppkjørselen tryggere, og hvordan de kan utfylle hverandre for å hjelpe deg med å holde deg på bena denne vinteren.
Fordel med salt
Det finnes enkle måter å gjøre snømåking enklere på. Salt er fortsatt et populært valg for å fjerne is fra oppkjørselen på grunn av hvor enkelt det er å bruke og hvor raskt det kan løse opp snøen.
Salt (natriumklorid) smelter is ved å senke frysepunktet til vann gjennom en prosess kalt frysepunktdepresjon, slik at vann forblir i flytende form ved temperaturer under 0 grader Celsius.
Når du kaster salt på isen, begynner det å smelte, og skaper en saltløsning som sprer seg og forhindrer dannelse av mer is. Salt fungerer effektivt ved moderate vintertemperaturer over -9 grader Celsius, noe som er ideelt for de fleste vinterforhold.
Det er ofte den raskeste og enkleste løsningen for lettere snøfall eller mindre isdannelse.
Salt har sine ulemper.
Natriumklorid kan sive inn i omkringliggende planter, jord og grunnvann, noe som potensielt skader planterøtter og endrer jordens sammensetning. Salt kan også skade betong, metaller og asfaltflater, noe som øker risikoen for korrosjon og slitasje. Derfor er det best å bruke salt sparsomt og bare når temperaturene er optimale og isdannelse er sannsynlig. Eksperter anbefaler å bruke omtrent en håndfull salt per kvadratmeter, akkurat nok til å lage et jevnt lag uten overskytende avrenning.
Tidspunktet for påføring av salt er også viktig; det fungerer best før et tungt snøfall, ettersom påføring på forhånd kan forhindre at is fester seg til overflatene.
Fordeler med sand
Sand forbedrer friksjonen på isete overflater uten å smelte isen selv.
En praktisk måte å håndtere snø og is på er å legge et lag sand ute. Det gir bedre grep, noe som er spesielt nyttig på bratte oppkjørsler eller områder med mye trafikk.
Som en bonus påvirkes ikke sandens effektivitet av temperaturendringer, så den fungerer godt i svært kalde forhold der salt kanskje ikke gjør det.
Dette gjør sand til et opplagt valg i områder med harde vintre og temperaturer som ofte er under natriumkloridets smelteområde på -9 grader Celsius.
Sand skader heller ikke planter eller dyreliv og er dermed et mer miljøvennlig valg for vinteren. For best resultat bør den påføres fuktig, slik at den ikke blåses bort.
Sand har også noen begrensninger
I motsetning til salt smelter den ikke is aktivt og må påføres på nytt hyppig, spesielt etter nye snøfall.
Sand kan også tette igjen avløp og avrenningsområder.
Selv om sand generelt er trygg for betong og metall, kan de slipende partiklene gradvis slite ned overflatene. For de som ønsker både friksjon og noe issmelting, kan en kombinasjon av sand og salt gi en god balanse som reduserer behovet for hyppige påføringer.
Det er også lurt å bruke sand på eksisterende isflekker og langs områder med mye trafikk.