I takt med økonomisk usikkerhet har jakten på gode tilbud blitt en sentral del av hverdagen for skandinaver.
Økende tilbudsjakt i hele Skandinavia
Desember er tradisjonelt en måned med høye utgifter, der julegaver, mat og andre større innkjøp tærer på husholdningsbudsjettet. Med stigende priser på dagligvarer har tilbudsjakt blitt stadig viktigere, uavhengig av privatøkonomiens størrelse.
Denne trenden merkes godt hos Tjek, selskapet bak de største tilbudsappene i Skandinavia, eTilbudsavis og Mattilbud. I desember 2024 økte bruken av disse appene med 11,5 % sammenlignet med året før. De mest populære søkene handlet ikke om luksusvarer som Prime-drikker eller Dubai-sjokolade, men om nødvendigheter som smør, brus og kjøtt.
Det forteller Tjek til NTB.
Nordmenn jakter tilbud mer enn noen gang
Selv om tilbudsjakt øker over hele Skandinavia, er det særlig nordmenn som skiller seg ut. Norge, kjent for sin høye levestandard, har vist en kraftig vekst i digitale tilbudssøk.
I desember 2024 steg bruken av eTilbudsavis og Mattilbud med hele 17,8 % i Norge sammenlignet med året før. Dette er betydelig høyere enn økningen i Sverige (9,4 %) og Danmark (6,8 %).
"Vi ser en markant vekst i Norge akkurat nå, men også i resten av Skandinavia. Folk bruker i økende grad digitale plattformer for å finne de beste tilbudene på dagligvarer, noe som gjenspeiler både økonomiske prioriteringer og en økt digitalisering av detaljhandelen", sier Tjek-CEO Morten Bo Rønsholdt.
Han legger til:
"Vi forventer at denne utviklingen vil fortsette gjennom 2025. Med stigende priser og økt fokus på privatøkonomi vil tilbudsjakt bare bli viktigere."
Rekordår for Tjeks tilbudsapper i 2024
2 millioner brukere på én måned i Skandinavia
53 millioner søk på tilbudsvarer
150 millioner besøk registrert i løpet av året
Med stadig flere som søker etter tilbud digitalt, er det tydelig at smart handling har blitt en fast del av skandinaviske forbrukeres hverdag.