EU har iverksatt to undersøkelser av den kinesiske e-handelsplattformen Temu, ifølge en pressemelding fra den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Den finske forbrukerombudsmannen deltar også i undersøkelsen, der Temu mistenkes for å bruke ulovlige metoder for å villede og presse forbrukere til kjøp.
Plattformen har over 92 millioner månedlige brukere i EU.
Ifølge et nettverk av forbrukermyndigheter mistenkes Temu for å bryte forbrukerrettigheter gjennom følgende praksiser:
Falske tilbud
Kjøpspress
Tvangsmessig gamification
Ufullstendige og villedende opplysninger
Falske anmeldelser
Skjulte kontaktopplysninger
Temu har nå én måned på seg til å redegjøre for hvordan de vil løse disse problemene, melder det finske mediet YLE. Tidligere har Europakommisjonen også åpnet en undersøkelse mot Temu, basert på mistanke om at plattformen ikke gjør nok for å forhindre salg av ulovlige produkter.
I en e-post uttalte Temu at de er klar over bekymringene som kommisjonen har reist. Selskapet hevder at de samarbeider tett med relevante myndigheter for å løse problemene og sikre at de overholder EU-lovgivningen.
"Selv om vi har oppnådd stor popularitet på kort tid, er vi fortsatt en ung plattform i EU – under to år gammel. Vi jobber aktivt med å lære og tilpasse oss lokale krav", skriver Michael Falk, PR- og kommunikasjonsrådgiver for Temu, i e-posten.
Falk understreker at Temu ser undersøkelsen som en mulighet til å skape verdi for både forbrukere, forhandlere og plattformen selv på lang sikt.
Gjentar tidligere kritikk
Dette er ikke første gang Temu møter kritikk. Til tross for negativt fokus opplever plattformen fortsatt rask vekst, da stadig flere kunder handler direkte fra Kina og andre asiatiske land via Temu.
De lave prisene er spesielt attraktive for forbrukere, men mange føler seg lurt. I tillegg viser det seg at flere produkter på plattformen er ulovlige å selge innenfor EU.