Her midt i Black Week sitter man og shopper ved computeren, men går også fysisk ned i butikkene som ligger mange steder - ihvertfall hvis man er ute etter tilbudene i de store kjedene.
Noen ganger kommer man frustrert hjem igjen - du føler kanskje du er blitt delvist overbevist om å kjøpe noe du ikke trengte. Eller du endte med å kjøpe en vare som er mye dyrere enn hva den opprinnelige planen var.
Du angrer ihvertfall, og vil gjerne refundere varene og få pengene retur.
Så kommer neste skritt, hvor du kanskje merker at det kan være vanskelig å komme i kontakt med kjeden på telefon til kundeservice. Det er kø på telefonen eller de svarer ikke på mails. Selv om dette er frustrerende, så skal du i kontakt med selger av produktet for å få planlagt en retur.
Her er noen trinn du kan ta for å få hjelp og muligens få pengene dine tilbake:
Kontakt kjedens kundeservice
Selv om du allerede har forsøkt å kontakte butikken direkte og sendt e-post uten å få svar, anbefales det å prøve igjen. Sett gjerne en svarfrist på syv dager, og informer om at du vil gå videre med saken dersom du ikke mottar svar innen fristen.
Reklamasjon og angrerett
Hvis du opplever at du ble feilinformert eller presset til å kjøpe noe du ikke har behov for, har du rett til å klage på kjøpet. Det er også viktig å undersøke hvilke avtalevilkår som gjelder for angrerett i ditt tilfelle.
Selv om produktet allerede er aktivert, for eksempel et antivirus-program, kan du likevel argumentere for at du ble villedet under salgsprosessen. Dette kan være grunnlag for en reklamasjon eller en annen løsning.
Slik skriver du en formell klage
For å øke sjansene for å få gjennomslag, bør du skrive en tydelig og strukturert klage. Inkluder følgende:
En detaljert forklaring av situasjonen.
Hvordan du følte deg presset eller villedet.
Hva du ønsker som løsning, for eksempel refusjon eller avinstallering av produkter.
Send klagen til kjedens kundeservice og be om en skriftlig tilbakemelding.
Klage til Forbrukertilsynet
Dersom du ikke får hjelp fra kjeden, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet. Du kan registrere klagen din på Forbrukertilsynets nettside: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne.
Trenger du mer hjelp?
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn. De hjelper deg med råd og veiledning dersom du ikke kommer til enighet med selgeren.
Du finner mer informasjon på Forbrukerrådets nettside.
Følg også Forbrukerrådet på:
Facebook: Forbrukerrådet
Twitter: Forbrukerrådet