Når temperaturen synker, synker også rekkevidden til elbiler.
Det er konklusjonen i en norsk studie utført av Motor.no , som belyser hvordan vinterens kalde grep påvirker elbiler.
Norske sjåfører kan nå legge til enda en utfordring på listen over vinterprøver.
Knapt grønt område
Den omfattende testen satte en rekke elbiler på prøve under vinterforhold.
Resultatet? Elbilene mistet i snitt 24 prosent av sin offisielle rekkevidde, som ellers er basert på den varme og komfortable WLTP-standarden ved 23 grader.
Fra Tesla til Toyota viste testresultatene at ingen modell unngår konsekvensene av kulden.
Tesla Model S var testens stjerne med minst tap på 16 prosent, mens Toyota bZ4X landet på mer problematiske 36 prosent.
Den amerikanske studien fra Boosted fortalte en lignende historie, med Audi e-tron som toppet med bare 16 prosent tap, mens Volkswagen ID.4 måtte se hele 46 prosent av rekkevidden forsvinne.
Kulden rammer på flere fronter
Men hvorfor taper elbiler så mye? Svaret ligger både i kjemien til batteriet og energiforbruket.
Eksperter forklarer at lave temperaturer hemmer de kjemiske reaksjonene i batteriene, og reduserer deres effektivitet. I tillegg må elbiler bruke energi på å varme opp hytta – en utfordring biler med forbrenningsmotor unngår.
"En bil med forbrenningsmotor bruker spillvarme fra motoren, mens elbiler er så effektive at det ikke er mye spillvarme som kan brukes. Varmen må i stedet genereres med et element eller med varmepumpe," ekspertene. forklare.
Selv om vinterens kuldegrader er en tøff motstander, er det ting du kan gjøre som elbilist. Å lade bilen i en oppvarmet garasje, planlegge kortere turer eller forvarme hytta mens bilen er koblet til strøm kan gjøre en forskjell.