Bilgigantens uventede salgssuksess
Mens bilbransjen sliter med lavere etterspørsel, overgangen fra bensin- og dieselbiler til elbiler, samt økt konkurranse fra kinesiske merker, har Volkswagen funnet suksess på et uventet område.
I 2024 solgte Volkswagen rundt 8,5 millioner currywurst-pølser, en økning på 200.000 fra året før. Dette betyr at selskapet solgte over 3,5 millioner flere pølser enn biler, varebiler og pickup-trucker til sammen.
Volkswagen currywurst: En tradisjon siden 1973
Volkswagen har produsert currywurst siden 1973 ved sin fabrikk i Wolfsburg, der de også har laget ikoniske bilmodeller som Beetle, Golf og Transporter.
Opprinnelig ble pølsene laget for ansatte i fabrikkens kantine, men populariteten førte til at de nå selges i supermarkeder, stadioner og til og med bilforhandlere i 11 forskjellige land.
Pølser med bildel-koder
Volkswagens currywurst er så integrert i selskapets produksjon at de har sin egen delkode, akkurat som fabrikkens bilkomponenter. Hver pølse er stemplet med "Volkswagen Originalteil" (Volkswagen originaldel).
Til tross for suksessen: Nedgang i bilsalget
Selv om Volkswagens pølser gikk som varmt hvetebrød, rapporterte selskapet en nedgang i bilsalget i 2024.
Nettoresultatet falt med 30,6 %.
Antall leverte kjøretøy sank med 1,4 %, til 4,8 millioner enheter.
Likevel økte selskapets totale omsetning med over 2 milliarder pund, til 273,2 milliarder pund.
Kina fortsatt Volkswagens sterkeste marked
Til tross for økt konkurranse fra kinesiske bilprodusenter, var Kina Volkswagens største marked i 2024. Over 2,2 millioner kinesiske kunder kjøpte en ny Volkswagen i løpet av året.
Bilprodusenter med uventede produkter
Volkswagen er ikke det eneste bilmerket med uvanlige sidesatsinger. Peugeot, for eksempel, er kjent for sine pepperkverner, som har vært i produksjon siden 1874 – mer enn et tiår før de begynte å lage biler.
Volkswagens currywurst viser at selskapet, selv i tøffe tider for bilbransjen, fortsatt kan levere suksess – om enn på en noe uventet måte.