Marius fik stor overraskelse, da bilen var til syn: Skulle betale 54.800 kroner i avgift

09/07/2024 09:00

Emma

Innland
Foto: Privat
Foto: Privat
Bilen var "for ny".

Da Marius Jensen kjøpte en brukt Toyota Hillux i fjor, var det med en klar intensjon om å bygge den om fra toseter til familievennlig femseter.

– Det eneste jeg var bekymret for var å kunne registrere toseteren som en femseter, siden dette skulle bli vår familiebil, sier han til Motor.

Marius Jensen er fra Vestby, der avgiftsreglene gjør at biler registrert før 2014 gratis kan omregistreres til en femseter.

Dermed kunne Marius' nyinnkjøpte Toyota bare omregistreres gratis, slik den store pickupen er fra 2013.

– Men da jeg kom til veimyndighetene, fant jeg ut at jeg måtte punge ut nesten 152.000 kroner i skatt for å få den registrert med fem seter, sier Marius Jensen.

Det selgeren ikke hadde fortalt ham, var at bilens første registrering ikke fant sted i Norge.

Bilen kom ikke til landet før i 2016, hvor den ble importert.

Det betyr at den falt inn under nye regler som pålegger biler å betale avgift for omregistrering som personbil i inntil 20 år etter registrering i Norge.

Saken tok en ny vending da Forbrukerklagenemnda ga Marius rett til å angre kjøpet og få kjøpesummen tilbake etter at det ble klart at kostnadene ved å få bilen omregistrert var uforutsette for ham.

Dommen resulterte i en rettslig kamp mellom Jensen og bilforhandleren Drammen Autopartner.

Ulovlig reservedel ga bruksforbud

Problemene stopper ikke her for Marius Jensen. I tillegg til avgiftsproblemene ble bilen også solgt med en støtfanger som ikke var EU-godkjent, noe som førte til bruksforbud fra Vegvesenet.

– Vi fikk lov til å bruke bilen i tre måneder. Siden har den stått stille her hjemme, beklaget Jensen.