Mange lurer på hva kroppsnær teknologi egentlig er. Strengt tatt er vi fortsatt ganske langt unna smartklær. Likevel har vi kommet langt med miniatyrteknologier, som lar oss oppnå virkelig utrolige resultater dersom de sammenlignes med det som var for bare tjue år siden.
Og tilbake til smarttelefoner og deres små følgesvenner, smartklokker, har debuten av 5G-nettet gjort det mulig for oss å oppnå utrolig datagjennomstrømning. Og dette gjelder mange områder. Dette gjenspeiles spesielt innen underholdning og gambling. I dag kan vi sitte på sofaen hjemme og koble oss på for å spille betinia beste casino spill på nett, med en oppslukende og realistisk virtuell opplevelse – uten å måtte oppleve forsinkelser eller frys. Og takket være mobilversjoner av slike nettsteder og realistisk grafikk er det mulig å kjenne en atmosfære som ligner den man finner i et ekte casino. Vi kan også laste ned en HD-film i bakgrunnen og samtidig høre på god musikk. Teknologien har trengt inn i alle hjørner av livet.
Denne enorme tilkoblingen gjør det mulig for oss å åpne dørene til et univers av mange bruksområder som ellers ville vært utelukket: Fremtidens verden er laget av data, og kun gjennom disse vil det la seg gjøre å utnytte disse nye teknologiene.
For eksempel helse
Et av de første bruksområdene for kroppsnære teknologier er knyttet til helsa. De siste årene har det vært en boom i salget av smarttelefoner, spesielt innen bransjen som har spesialisert seg på trening, med verktøy som gjør det mulig å måle vår fysiske ytelse. Og disse kan knyttes til spesielle apper med treningsprogrammer for å oppnå spesifikke mål. Push-varsler, som for eksempel påminnelser om å nå en viss terskel for antall skritt som er gått, eller for å ta en pause fra datamaskinen, bidrar til at vi holder oss i form. Dessuten minner dem oss om at helsa er vår viktigste prioritet.
Forsterkning av våre oppfatninger
Kroppsnære enheter kommer inn på dette feltet også. Smartbriller er fortsatt ganske uutviklet, men de er definitivt det første skrittet mot å skape et miljø for utvidet virkelighet og dermed forbedre vår interaksjon med verden.
Foreløpig kan de kun vise informasjon på en skjerm som reflekteres foran øynene våre, men snart vil de, takket være kombinasjonen med et kamera montert på visiret, kunne forsterke synet, spesielt under forhold med dårlig sikt. Og selv her er målet å bygge stadig mindre enheter: Fra kameraer av GoPro-typen har vi gått videre til forminskede elementer som kan settes inn på brillenes innfatning, slik som i de nyere Ray-Ban Stories-modellene.
Det er kort sagt fortsatt mye å si om andre kroppsnære enheter, som kjæledyrsporere, smarte smykker og AR/VR-headset som vil gi en helt annen opplevelse når man for eksempel spiller på betinia beste casino. Denne sektoren er meget interessant og stappfull av muligheter, både for oss som individer og for samfunnet som helhet.
Som et resultat kan vi si det kroppsnær teknologi har gjort store fremskritt siden starten, akkurat som teknologi generelt sett har gjort. Og vi har så vidt rørt den uendelige verdenen av muligheter som tilbys av disse revolusjonerende verktøyene, som nå er svært små og kraftige: Bruksområdene vil bare vokse i fremtiden.