Folk oppdager den smarte grunnen til at klokker alltid viser samme tid i reklamer

23/01/2025 18:01

Hanne

LIVSSTIL
foto: pio3 / Shutterstock
Praktisk årsak, eller salgsmessig smart?

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Du har kanskje aldri lagt merke til det før, men klokker viser nesten alltid tiden 22:10 i reklamer, med den lille viseren på tallet 10 og den store på tallet 2. Hvis du søker etter klokker på nettet, vil du sannsynligvis se at de er stilt inn på denne tiden.

TikTok-bruker Sarah Griffiths laget en video for å illustrere dette, der hun viste bilder av klokker fra forskjellige merker som alle var satt til klokken 22:10.

Sarah sa:
"Jeg glemte at jeg vet denne kule faktaen om klokker, men jeg vet ikke om alle andre allerede vet det. Jeg synes det er kult. I alle reklamer for klokker vil klokken nesten alltid være satt til 22:10."

Hun forklarte:
"Grunnen til dette er at det etterligner formen til et smil, noe som skal gi positive følelser og få deg til å ønske å kjøpe klokken, eller i det minste assosiere positive følelser med den.

Hun avsluttet:
"Uansett, jeg synes det er veldig interessant, og nå legger jeg merke til det hver gang jeg ser en klokkeannonse. 22:10."

Videoen hennes har fått 59.000 visninger, over 2.000 likes og mange kommentarer.

Reaksjoner fra publikum
Flere som kommenterte videoen, innrømmet at de aldri hadde lagt merke til dette før. Kommentarer inkluderte:
"Jeg visste faktisk ikke dette."

"Dette har jeg faktisk aldri innsett før, så takk!"

En annen berømmet Sarahs observasjon:
"Godt oppdaget!"

Logoens rolle
Flere kommenterte at en annen grunn til at klokker ofte viser 22:10 i reklamer er å framheve logoen.
En bruker skrev:
"Informasjonen Sarah gir er 100 % riktig, men det handler også om å vise logoen."

De fleste merker plasserer logoen sin øverst på klokkeflaten, vanligvis under tallet 12. Ved å stille klokken til 22:10 rammes logoen inn av viserne, som ikke dekker den.

Symmetri og estetikk
Luksusklokkemerket Tufina forklarer ytterligere fordeler ved 22:10-posisjonen:
"Viserne overlapper ikke, så de er fullt synlige, og stilen deres kan beundres. Symmetrien i viserne oppleves som mer behagelig enn asymmetri, noe som gjør produktet mer tiltalende for kundene. Produsentens logo, som vanligvis er plassert midt på skiven under tallet 12, er ikke bare synlig, men også pent innrammet av viserne. Andre elementer på skiven, som datovinduer eller sekundærskiver, plassert nær 3, 6 eller 9, dekkes heller ikke."

Så vet vi det!

Læs også:

Levde 24 år i fangenskap: Slik har Elisabeth Fritzl det i dag Mange av oss husker denne forferdelige saken. Elisabeth Fritzl var fanget i en kjeller i 24 år, av sin egen far. De siste 17 årene har hun levd i frihet med en ny identitet.
Med dette trikset kan du få de gamle gule putene til å se nye ut: Krever kun en ingrediens Puter endrer farge over tid, fra den helt hvite fargen til gul. Dette skyldes mange forskjellige faktorer, hvorav de vanligste er støvmidd og svette. Det hjelper ikke å bytte trekk, så her kommer et triks som hjelper.