Vi har alle sett de virale videoene av flyreisende som prøver og ikke klarer å finne plass til sine overdimensjonerte håndbagasjer i flyets overliggende søppelkasse. Men selv om du pakker den riktige vesken, vil du kanskje ha litt hjelp til å skyve den tunge lasten opp i hyllen.
Når det skjer, ikke regn med at flyvertinnen gjør det for deg.
"Hvis en passasjer ikke er i stand til å løfte en bag opp i lasterommet, bør bagen sjekkes inn," sa Taylor Garland, talsperson for Association of Flight Attendants-CWA.
Forbundet representerer nesten 50 000 flyvertinner hos 19 amerikanske flyselskaper, inkludert Spirit, United, Alaska og Frontier.
Dette er et godt råd for reisende. Ingen ønsker å skade seg mens de sliter med en stor koffert. Men det er også hovedgrunnen til at flyvertinnene får beskjed om å ikke ta ansvar for å løfte sekker opp i hyllene.
"Flyvertinner er instruert om å aldri løfte bagasje for passasjerer fordi det er en ledende årsak til skade. I tillegg til den økonomiske og helsemessige risikoen for flyvertinnene, kan det føre til forsinkelse eller kansellering av et fly," står det.
Faktisk har de fleste flyselskaper en informasjonsside på nettsiden deres som tar opp dette emnet. Delta-talsmann Ben Zhang påpeker flyselskapets svært spesifikke policy om at "flyvertinner ikke er i stand til å proaktivt hjelpe kunder med å plassere håndbagasje i bagasjehyller".
For Southwest og JetBlue er det imidlertid en del av bedriftskulturen å hjelpe passasjerer med å gjøre det. Southwest-talsmann Chris Perry bemerker via e-post at flyselskapets flyvertinner har lov til å hjelpe passasjerer, men det er ikke et krav. "Det er en del av gjestfriheten vår," sier han.
Husk at "hjelp" ikke betyr å løfte kofferten. Passasjerer bør anta at hjelpen vil være en veiledende hånd i stedet for et tydelig løft. For eksempel kan "assistanse" referere til å lede deg til åpen hylleplass eller veilede dem om posens plassering.
Unntaket for alle flyselskaper, forklarer Perry, er for kunder med funksjonshemming.
"Flyvertinnene må hjelpe dem med håndbagasje med mindre de spesifikt ber flyvertinnene om å ikke hjelpe dem," sier Perry. De er forpliktet til å gjøre dette i henhold til Bill of Rights for flypassasjerer med funksjonshemninger.
Bortsett fra eventuelle offisielle retningslinjer, er det også en annen grunn til at flyvertinnene ikke er så ivrige etter å løfte håndbagasjen. Flyvertinnene får ofte ikke betalt før flydøren lukkes. Det betyr at de ikke tjener lønn, og de er heller ikke dekket av forsikring eller kompensert dersom de blir skadet.