Morsomt eller ekkelt? Fedre raser mot klesmerke for sexistisk budskap på barneklær

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Klesselskapet har fått en smekk over bamsene.

Gensere til barn skal være søte. Myke. Koselige.

Det de ikke burde være er sexistiske.

Noen ganger bommer produsentene på målgruppen, noe som har vært tilfelle med detaljhandelsselskapet Shimamuras i Japan.

Barnekleskolleksjonen, som de lanserte i samarbeid med en kjent artist, ble møtt med så mye motstand at hele kolleksjonen ble droppet med en gang.

Internetts harde motstandere av overgrepskultur, og sexime sto sammen som en sammensmeltet organisme. Og det lønnet seg.

Når du ytrer noe fullstendig tåpelig, har hovedregelen alltid vært at det faller tilbake på avsenderen selv.

Skjortene sier ting som "Far passer ikke på meg i det hele tatt", "Far sover alltid", og mye, mye mer.

Forhandleren annonserte samlingen i et innlegg på X. Like etter ble til og med det samme innlegget bombardert med kommentarer.

Det fremgår av de aller fleste kommentarene at selskapet med deres samling er med på å forsterke stereotypen om at fedre ofte jobber i stedet for å være hjemme med barna.

Og mens barnepass fortsatt er et ansvar som uforholdsmessig forventes av kvinner, øker andelen menn i Japan som er aktivt involvert i barnepass, skriver Huffington Post Japan.

The Huffington Post Japan kontaktet Shimamura, som beklager hele saken.

De beklager ulempene de kan ha forårsaket. I den forbindelse har de besluttet å droppe kolleksjonen helt.