Den pågående problematikken rundt Takatas kollisjonsputer ser ikke ut til å få en slutt. Problemene ble først kjent i 2003 da en tragisk ulykke i USA førte til at en bilfører mistet livet etter at metallbiter fra kollisjonsputen i hans Subaru ble slynget ut i høy hastighet.
Granskning avdekket en alvorlig feil i gassgeneratoren, som er ansvarlig for å utløse kollisjonsputen. Denne feilen kan føre til at metallfragmenter blir skutt ut mot både fører og passasjerer, noe som utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko.
Siden den gang har over 100 millioner kjøretøy fra 34 forskjellige bilmerker blitt tilbakekalt for inspeksjon og bytte av defekte kollisjonsputer. Det melder DinSide.
Amerikanske trafikkmyndigheter, NHTSA, rapporterer at rundt 30 mennesker har mistet livet, mens 400 har pådratt seg alvorlige skader som følge av disse defektene.
Ny tilbakekalling: Millioner av biler berørt
Nylig har EU Safety Gate varslet om ytterligere tilbakekallinger som påvirker millioner av biler fra flere ulike merker. Blant de hardest rammede er BMW, som må tilbakekalle hele 6,5 millioner biler globalt.
Berørte modeller inkluderer 1- til 6-serien samt SUV-modellene X1, X3, X5 og X6, bygget i perioden 2003-2018. Problemet er knyttet til kollisjonsputen i rattet, som kan utløses ukontrollert, og i verste fall sende ut farlige metallfragmenter mot bilens fører og passasjerer.
De tyske veimyndighetene KBA har bekreftet overfor Care-recalls.eu at det har vært minst to skadetilfeller som følge av defekte kollisjonsputer i BMW-modeller. I tillegg til BMW, er det også andre merker som må tilbakekalle biler.
Volkswagen har varslet at 300 000 biler, inkludert modeller som Eos, Golf, Up, Passat, Polo, Sharan, Tiguan, Transporter og Crafter, må inspiseres. Disse bilene er produsert mellom 2006 og 2017, og kollisjonsputen på førersiden vil bli vurdert for mulig utskiftning.
Andre bilmerker følger etter
I tillegg til BMW og Volkswagen har også merker som Audi, Citroën, Skoda og Toyota gjennomført mindre tilbakekallinger for å sjekke potensielle feil i kollisjonsputene.
DinSide har forsøkt å få svar fra BMW Norge for å avklare hvor mange biler i Norge som vil bli berørt av denne tilbakekallingen, men har ennå ikke fått noe svar. I fjor tilbakekalte BMW Norge over 7500 biler av samme årsak.
Den gang uttalte kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby at gassgeneratoren i kollisjonsputene kan svekkes over tid, og ved en eventuell kollisjon kan det oppstå et så høyt trykk i generatoren at den sprekker. Dette kan føre til at metalldeler slynges ut, med fare for å skade føreren.
BMW har forsikret om at de berørte kundene vil bli varslet direkte via brev med videre instrukser om hvordan de skal forholde seg.