Akutt advarsel til alle som bruker Google Chrome

03/05/2024 21:53

Henrik R

NYHETER
Foto: Shutterstock.com
Det er i ferd med å bli rullet ut over hele verden.

Teknologi-eksperter advarer nå alle som bruker Google Chrome, etter at en ny funksjon har blitt rullet ut til de fleste brukerne av nettleseren.

Googles nye Privacy Sandbox forventes å nå 100 prosent av brukerne i løpet av de kommende månedene, melder teknologigiganten.

Den nye pakken med funksjoner representerer en grunnleggende endring i hvordan Chrome vil spore brukerdata til fordel for annonsører, skriver eksperter på TheConversation.com.

Privacy Sandbox har vært under utvikling siden 2019, men ikke uten en del kritikk, ettersom noen brukere har betraktet den som invaderende med tanke på personvern.

Gir Chrome til nå uhørt tilgang

I stedet for tredjepartscookies, vil Chrome nå kunne få direkte tilgang til din nettleserhistorikk for å samle inn informasjon. Tredjepartscookies genereres og plasseres på brukerens enhet av en annen nettside enn den brukeren besøker.

De opprettes når en bruker besøker en nettside som inneholder elementer fra andre nettsteder, som tredjepartsbilder eller annonser.

I stedet for å bruke tredjepartscookies til å vise deg annonser på tvers av internett, vil Chrome nå tilby noe som kalles Advertising Topics.

Dette er en samling av din generelle adferd på nettet, som spores lokalt - for eksempel i din nettleserhistorikk - som bedrifter kan få tilgang til for å kunne vise deg annonser om bestemte emner.

I tillegg finnes det funksjoner som Protected Audience, som kan vise deg annonser for "remarketing", og Attribution Reporting, som samler data om annonseklikk.

Vil påvirke alle

Ifølge ekspertene er Chromes nye tiltak i ferd med å bli rullet ut, og i løpet av et par måneder vil det være integrert i systemet for alle Chrome-brukere over hele verden.

Chromes Privacy Sandbox er den siste utviklingen som får teknologibrukere til å føle seg litt nervøse.

Snapchat-brukere forsøkte å slette kontoene sine etter at plattformens My AI-funksjon feilet. Google-søk fra NoDepositDaily.com avslørte nylig at online-søk etter "slett Snapchat" økte med imponerende 1019 prosent globalt i august.

Denne økningen skyldes sannsynligvis at Snapchat-brukere følte seg utrygge etter at plattformen hadde en funksjonsfeil med sin My AI-chatbot den 15. august.

Kilde: The Sun