SpareBank 1 advarer mot en ny type svindel, en såkalt «sikker konto»-svindel.
Det skriver de i en pressemelding.
Svindelmetoden går ut på at du blir oppringt og fortalt at kontoen din er hacket, og at du derfor må overføre pengene til en «sikker» eller «trygg» konto.
- I «sikker konto»-svindel er det offeret selv som overfører pengene til svindleren. Du blir ikke bedt om å gi fra deg BankID-opplysninger, passord eller bekreftelse i BankID-app, men blir rett og slett manipulert til å overføre penger direkte, forteller leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling, Anna Rønning.
Den nye svindelmetoden skiller seg dermed ut fra tidligere svindeltyper, der svindlerne lurer deg til å gi fra deg BankID- og innloggingsopplysninger, forteller Rønning.
Spiller på frykt
Svindelen går ut på at «bankens sikkerhetsavdeling» ringer deg og forteller at bankkontoen din er blitt hacket, angrepet eller kompromittert. I noen tilfeller ringer også «politiet» eller «Økokrim» på «bankens» vegne. Svindleren vil påstå at pengene dine er i fare, men berolige med at de vil være trygge på en «sikkerhetskonto» de ber deg om å overføre pengene dine til.
Dette er imidlertid ikke en sikker konto, men en såkalt muldyrkonto, som svindlerne kontrollerer.
Som vanlig er svindlerne utspekulerte og svært manipulative.
- Svindlerne kan ringe deg helt ut av det blå, eller de kan målrette forsøket ved å utsette deg for en mindre svindel først, for å gjøre "sikker konto"-svindelen mer overbevisende eller troverdig ved å vise til den første svindelen du har gått på. Slik spiller de på frykten din, forteller Anna Rønning.
Svindlerne vil også påstå at de har bevis på at det er gjennomført trekk, kjøp eller betalinger fra kontoen din.
Banken ber aldri om dette
Ifølge Anna Rønning i SpareBank 1 har svindlerne trolig endret taktikk, siden de nå opplever at mange kunder ikke lenger lar seg lure til å gi fra seg BankID- eller innloggingsopplysninger.
- Folk har fulgt med i timen, og vet at de ikke skal gi fra seg BankID- og personopplysninger. Dette har svindlerne forstått, og har gått over til et annet modus, sier Rønning.
Hun presiserer at det fortsatt er slik at banken aldri vil be deg om å oppgi BankID-passord eller -koder, brukernavn eller annen innloggingsinformasjon i forbindelse med svindel eller uregelmessigheter på konto.
- Banken har egne, interne systemer for å sikre pengene dine dersom en svindelsituasjon skulle oppstå. Vi trenger ikke ringe deg for å be om at du overføre penger eller gi fra deg andre sensitive opplysninger. Aldri, avslutter Rønning.
SpareBank 1s fem bud:
1. Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, politi, venner eller andre
2. Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
3. Ikke overfør penger til en påkalt «sikker konto» hvis noen ringer deg og sier at kontoen din er i ferd med å bli hacket. Banken vil aldri be deg om å overføre pengene dine til en slik konto.
4. Ikke godkjenn betalinger eller pålogginger du ikke har startet selv, eller ikke vet hva er. Er du i tvil, avbryter du prosessen.
5. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjonen.