Koronapandemien har tatt hardt på flyindustrien, som har mye røde tall etter at de aller fleste flyene har stått stille over lang tid.
Kampen om plasser på rullebaner rundt på flyplasser er hard, så det er forskjellige krav til å ha x antall rullebaner.
Et av kravene er et minimum antall flyvninger, og det må også overholdes selv om det ikke er passasjerer på flyene.
Ikke overraskende har dette ført til en rekke såkalte «spøkelsesflyvninger».
Flyvninger der ingen passasjerer har gått om bord i flyet.
Belgiske Brussels Airlines sier de har fløyet 3.000 tomme flyvninger så langt, og sannsynligvis må gjøre ytterligere 3.000 reiser med underkapasitet innen utgangen av mars - mens morselskapet Lufthansa vil fly 15.000 flere.
Det skriver Metro.
Dette er et stort problem, spesielt siden luftfartsindustrien er en av de store kostnadene ved klimaregnskapet.
Det kan derfor være et stort press på EU for å slappe av reglene om flyplassavgang og landing ytterligere.
Flyselskaper sier at kravet om å bruke 50% av deres slots - redusert fra 80% i dager før pandemien - tvinger dem til å fly ellers risikerer de å miste rettigheter.
En retur til flyvninger med turister om bord kan imidlertid ha lange utsikter på grunn av Omikron-varianten, og frykten for raskt skiftende restriksjoner gjør folk mer årvåkne.
Den drar pandemien lenger ut enn flyselskapene hadde planlagt.
Belgias samferdselsminister Georges Gilkinet har skrevet til EU-kommisjonen og oppfordret kommisjonen til å løsne reglene, og argumenterer for at konsekvensene går mot EUs karbonnøytrale ambisjoner.
Dagens reduserte kvoter ble innført i mars i fjor som et nikk til problemene flyselskapene sto overfor covid-19.
I desember stod det at terskelen på 50 prosent ville bli hevet til 64 % for årets sommersesong fra april til november.