Om du har reist sørover i Europa kan det hende at du har stoppet innom den franske dagligvaregiganten Carrefour for å kjøpe en leskende Pepsi eller 7Up.
Nå melder kjeden at dette ikke lenger blir mulig, da de vil slutte å selge produkter fra PepsiCo i Frankrike, Italia, Spania og Belgia.
Det skriver Reuters.
Grunnen er fordi varene har blitt for dyre. Butikkene har allerede begynt å sette ut skilt hvor det står at butikken ikke lenger vil ha varemerkene på lager «på grunn av uakseptable prisøkninger».
9000 butikker påvirket
Dette betyr stopp for populære drikkevarer som Pepsi og 7up, samt chips fra Lay's.
Mer enn 9000 butikker i de fire landene vil bli påvirket av Carrefours beslutning. Dette utgjør to tredjedeler av forhandlerens globale fotavtrykk på 14 348 butikker ifølge årsrapporten for 2022.
PepsiCo har hevet prisene de siste årene, noe som peker på økende kostnader, og at de forventet ytterligere stigninger i 2024.
Selskapet har også blitt kritisert for bruk av det kritikere beskriver som «shrinkflation» – å redusere størrelsen på pakker for salg, men ikke å senke prisene i samme takt, skriver BBC News.
– Vi har vært i diskusjon med Carrefour i mange måneder, og vi vil fortsette å engasjere oss i god tro for å prøve å sikre at produktene våre er tilgjengelige, sier PepsiCo i en uttalelse.
Carrefour har vært en av de mest aktive dagligvarekjedene til å utfordre store selskaper over prisstigningen.
Den siste rapporten fra det statlige statistikkbyrået i Frankrike estimerte at matvareprisene steg 7,1 % i desember fra året før.
«Shrinkflation»-kampanje
I fjor startet kjeden en «shrinkflation»-kampanje, hvor det blir satt advarsler på produkter som har krympet i størrelse, men som koster mer.
Den franske regjeringen har bedt forhandlere og leverandører om å fullføre årlige prisforhandlinger i januar, to måneder tidligere enn normalt. Dette for å prøve å senke inflasjonen.
I Frankrike forhandles priser kun én gang i året med mat- og drikkeprodusenter, i et forsøk på å beskytte gårdsindustrien.
Det vil være mulig å kjøpe produktene frem til lageret er tomt.
Carrefour er er Frankrikes nest største kjøpmann og har butikker over hele verden.