Den populære kaffekjeden Kaffebrenneriet skifter eierskap, men heldigvis vil den daglige driften forbli den samme.
Etter nesten 30 år med samarbeid kjøper nå NorgesGruppen opp enda mer av selskapet og blir hovedaksjonær.
NorgesGruppen, som fra før eier halvparten av Kaffebrenneriet, øker nå sin eierandel til 90 prosent.
De to gründerne bak kaffekjeden, Thomas Pulpan og Steinar Paulsrud, beholder en mindre eierpost på 10 prosent, men selger altså unna mesteparten av virksomheten.
"Det er viktig for oss at Kaffebrenneriet fortsatt drives i samme ånd, og vi er trygge på at dette skjer med NorgesGruppen som hovedeier", sier Steinar Paulsrud.
Blir det noen endringer for deg som kunde?
Nei, i praksis vil du fortsatt få kaffen din akkurat slik du er vant til. Kaffebrenneriets bedriftskultur, kvalitetskaffe og service skal opprettholdes, og de ansatte fortsetter som før. Det blir heller ingen umiddelbare endringer i sortimentet eller konseptet.
Administrerende direktør i NorgesGruppen Servicehandel, Kristine Stranne, understreker at de to gründerne fortsatt vil være aktive i den daglige driften:
"Thomas og Steinar vil fortsatt ha en sentral rolle i både drift og strategi. Kaffebrenneriet er en sterk merkevare med høy fagkompetanse, og vi ser frem til å videreutvikle konseptet", sier Stranne.
Satser videre på kaffeopplevelser
Men selv om kaffen på kaffebarene Kaffebrenneriet ikke blir annerledes, kan det bli en endring for Norgesgruppen som også eier matbutikkene Kiwi, Spar og Meny.
Med dette oppkjøpet ønsker NorgesGruppen å styrke sin posisjon innen spesialkaffe og kaffebarer i Norge. Kaffebrenneriet er allerede en av de mest populære kaffekjedene i landet, og potensialet for vekst er stort.