1. februar i år var det nær panikk på grunn av forventet økning i matvareprisene.
Så droppet Kiwi hele økningen, med konkurrentene på slep. Det skriver VG.
– Det var snedig av Kiwi å ta det grepet. Men vi må minne folk om at de ikke vant en eneste pristest i hele fjor. Det er ikke Kiwi som er billigst. Jeg må nesten berømme dem for at de har skapt det inntrykket. Det er smart, sier Oda-sjef Karl Munthe-Kaas til VG, og sikter til at de slo dem i alle VGs matbørser i fjor.
– Folket fikk jo billigere mat fordi Kiwi presset prisene 1. feb.?
– De hadde lavere priser enn oss i en time, men om det påvirker politikerne til å holde tilbake reguleringen, vil det lede til høyere priser.
– Men uten dem hadde ikke du satt ned?
– Det vet man ikke. Dette går i bølger. Og i hele fjor var det vi som presset pris, og slo dem i alle VGs pristester.
Odas sjef sa at Kiwi senket prisøkningene for å skape et inntrykk av at politikere blir holdt ansvarlige, og derved hindre regjeringen for å forby uakseptable forskjeller i matkjøpsbetingelser. Dette betyr at interessenter og enkeltpersoner kan si sine meninger.
I bakgrunnen av det nye reguleringsforslaget er det bekymring for konkurransesituasjonen i matmarkedet.
– Vi vet at vi og de andre kjedene må betale mer, spesielt fra de største leverandørene. Hadde vi ikke måttet gjøre det, hadde vi knust Kiwi på pris. Vi hadde most dem om innkjøpsprisene var like. Den eneste grunnen er at de største leverandørene ønsker å holde NorgesGruppen lojale, det gjør de ved å forskjellsbehandle.
NorgesGruppen, som eier Kiwi, Meny og Joker, er desidert størst i bransjen. En rapport fra 2019 fra Konkurransetilsynet viser at de kan kjøpe dagligvarer billigere fra leverandører som Orkla og Ringnes enn konkurrenter som Coop, Rema og Oda.
– Dette gjør Kiwi for å påvirke politikerne. Jeg håper og tror politikerne ser gjennom det. De burde legge merke til at de store leverandørene også prøver å stoppe forskriften.
Kiwi skal ha trukket tilbake påstander om at de ikke var de billigste.
– Kiwi er billigst. Vi tenker butikk, ikke politikk. Hensynet til kundene er årsaken til at vi – i motsetning til Oda – ikke skrudde opp prisene med rundt 10 prosent 1. februar, skriver kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til VG.