Januar er en trang måned økonomisk for mange. Ikke bare har man brukt mange penger på juleshopping og gaver i julen. Det er også mange årlige regninger som forfaller i starten av året.
Derfor er noen ekstra kroner på kontoen velkomment.
Dagens nyhet fra Coop Norge er en virkelig god nyhet for mange. Hvor mange av de 1,41 milliarder skal ned i din lomme?
De forskjellige butikk-kjedene har ulike medlemsordninger. Det spesielle med dagligvarekjeden Coop er at kjeden eies av kundene selv gjennom medlemskapet i et av de 57 samvirkelagene. Medlemmene får kjøpeutbytte på minst én prosent på alt de handler i dagligvarebutikkene og byggevarehusene til Coop, i tillegg til ekstra medlemsbonuser og -rabatter.
I disse dager kommer pengene inn på konto.
Ny milliard-rekord
Dagligvarekjeden Coop har satt ny rekord i kjøpeutbytte til medlemmene.
Kundene har i disse dager fått utbetalt 1,41 milliarder kroner i kjøpeutbytte.
I tillegg har medlemmene fått kupong- og medlemsrabatter som utgjør 1,57 milliarder.
Coop-medlemmene får dermed en rekordhøy samlet medlemsnytte på nærmere 3 milliarder kroner for 2024, skriver kjeden i en pressemelding.
"I Coop er det skikkelig julaften når overskuddet i samvirkelagene skal deles og medlemmene får sitt kjøpeutbytte", sier administrerende direktør Philipp Engedal i Coop Norge.
2,6 millioner medlemmer
I 2024 fikk samvirkelagene 222.606 nye medlemmer. Det er nå 2.613.187 medlemmer, hvorav 360.581 er familiemedlemmer. Blant de nye medlemmene er 37 prosent under 30 år, og over 59 prosent under 40 år. Medlemmer og familiemedlemmer opparbeider kjøpeutbytte sammen.
"Deling av overskuddet er selve grunntanken i kooperasjonen. Medlemmene er samvirkelagenes viktigste og mest lojale kunder og økende medlemshandel og gode medlemstilbud gjør at årets kjøpeutbytte nok en gang topper fjorårets utbetaling", sier Engedal.
Hvis man ser bort fra rabattene gjennom året, skal 1,41 milliarder kroner nå fordeles mellom 2,6 millioner nordmenn.
Økning i bruk av handlenett
I følge Coop-sjefen har kjedens fokus på "frukt og grønt"-bonus og en gjenbruksbonus for bruk av handlenett utmerket seg.
Siden lanseringen av kampanjen "Alltid 8" som fokuserer på å få folk til å spise mer frukt og grønt, har salget økt 10 prosent målt i volum.
I tillegg har det vært en kraftig økning i opptjent gjenbruksbonus på handlenett, som gjelder i alle Coop-butikker. Coop-medlemmene tjente opp over 14 millioner kroner i gjenbruksbonus på handlenett i 2024, noe som er en økning på hele 45 prosent fra året før.