Google er verdens største søkeplattform og hentet i fjor inn 175 milliarder dollar, tilsvarende rundt 1.8 billioner norske kroner. Selskapet står imidlertid overfor nye utfordringer.
Dette skriver TV2.
Google merker konkurransepresset fra ChatGPT og jobber nå med å utvikle sin egen versjon. Analytikere bekymrer seg imidlertid for at Google har vanskelig for å holde tritt med ChatGPTs økende popularitet, noe som kan true Googles forretningsmodell.
Så langt har Google konsentrert seg om AI-programvaren Gemini, som kan integreres i tjenester som Gmail, og har innlemmet flere AI-funksjoner i smarttelefonene sine, ifølge nyhetsbyrået dpa.
Skulle en ny AI-basert funksjon dukke opp, vil det bety en betydelig endring i Googles søkeforretning, fremhever avisen.
Financial Times rapporterer, basert på informasjon fra tre informerte kilder, at Google vurderer å innføre en betalingsordning for sine nye AI-drevne søketjenester. Dette kommer på bakgrunn av analytikernes bekymringer for at Googles annonseinntekter potensielt kan bli hardt rammet av AI-løsninger, da det fjerner nødvendigheten av å samhandle med annonser for brukere.
Nettutgivere, som er avhengige av Google for trafikk til nettstedene sine, uttrykker bekymring for at antall besøkende kan reduseres som følge av annonser, med mindre Googles nye AI-teknologi aktivt markedsfører innholdet direkte til forbrukerne.
Selv om Googles kjente søkemotor fortsatt vil være gratis, tyder det på at Google vurderer å ta betalt for enkelte av sine kjernetjenester.