Kunstig intelligens (AI) tar over internett. Den mest kjente AI-tjenesten er ChatGPT, men det er bare toppen av isfjellet.
Google vil snart introdusere en banebrytende oppdatering som integrerer kunstig intelligens i søkemotoren deres.
Oppdateringen, kalt AI Overviews, vil kunne svare på brukernes spørsmål direkte, uten at de trenger å besøke andre nettsider. En tjeneste som kan være ekstremt praktisk for brukere, men eksperter uttrykker bekymring.
Dette melder det nederlandske teknologimediet Nu.
Liz Reid, leder for Googles søkemotorteam, forklarer at brukere snart vil kunne spørre om alt fra hvordan man rengjør en stoffsofa til mer komplekse spørsmål.
Google vil da presentere svar basert på informasjon fra ulike nettsider. Denne funksjonen kan spare brukere for tid, siden de ikke trenger å bla gjennom flere sider for å finne svar.
Brukerne trekkes inn i Googles økosystem
Men denne bekvemmeligheten har en ulempe. Ard-Pieter de Man, professor i ledelse ved Vrije Universiteit Amsterdam, påpeker at nettsider kan miste insentivet til å legge ut informasjon på nettet dersom Google overtar innholdet.
"Hvorfor vil du legge ut informasjon på nettstedet ditt hvis Google kommer til å stjele den," sier De Man. Han mener dette kan undergrave selve grunnen til å ha en nettside.
Dette er en bekymring som deles av Maarten Pieter Schinkel, professor i konkurransedyktig økonomi ved Universitetet i Amsterdam.
Han frykter at Googles nye funksjon vil trekke brukerne dypere inn i Googles økosystem, noe som kan skade konkurransen. Jo lenger brukere blir på Googles side, jo mer kan søkegiganten tjene på dem gjennom annonser og andre tjenester.
De Man advarer om at færre klikk på nettsider kan føre til færre besøkende og dermed reduserte inntekter for nettstedeierne. Dette kan hemme både konkurranse og innovasjon. Han stiller spørsmålet hva som vil skje hvis nettstedeiere bestemmer seg for å stenge sidene sine: "Hvor får så Google informasjonen fra?"
Google forsvarer oppdateringen
Google forsvarer oppdateringen ved å hevde at AI Overviews vil skape nye muligheter for å oppdage innhold. En talsperson for Google sier at brukerne vil bli presentert med flere linker og et bredere utvalg av ressurser på resultatsiden, noe som kan føre mer trafikk til nettsteder.
Professorene er også nysgjerrige på hvordan EU-kommisjonen vil reagere på denne utviklingen. Med nye lover som DMA og DSA prøver regulatoren å begrense makten til teknologiselskaper og forhindre konkurranseskadelig atferd.
Mens Google ser på AI Overviews som en forbedring som kan øke brukertilfredsheten og bruksfrekvensen, reiser oppdateringen viktige spørsmål om fremtiden til nettsteder og den bredere konkurransen på internett.