Har du sett noen med en opp-ned ananas i handlekurven? Her er den helt spesielle grunnen bak

04/10/2024 05:00

Sofie

NYHETER
Foto: YouTube
Foto: YouTube
Det er en spesiell grunn til at ananasen må ligge opp ned i handlekurven.

Det er ingen tvil om at noen handleturer til det lokale supermarkedet er mer minneverdige enn andre.

Du kan støte på mange forskjellige scenarier når du går inn i din lokale Rema 1000, Netto eller Coop 365 – det kan være alt fra interessante mennesker til en veltet pall med brus.

En ny trend har imidlertid begynt å tiltrekke seg oppmerksomheten til flere kunder.

Flere har lagt merke til at noen velger å snu ananasen på hodet i handlekurven når de går rundt i butikken, men det viser seg at det faktisk er en god forklaring.

Men for å forstå fenomenet må man tilbake i tid.

For i tidligere tider var ikke ananasen bare en frukt som alle andre i supermarkedet – den var en luksusvare som ikke var lett tilgjengelig for alle.

Over tid utviklet det seg fra å være et symbol på rikdom og luksus til et symbol på vennskap og gjestfrihet.

Det er det også i dag om du møter det på campingplasser eller cruiseskip, men blir det snudd på hodet får det en annen og litt mer «saftig» betydning.

En opp-ned ananas har blitt et subtilt signal om romantisk interesse.

I en trend som startet i Spania, har denne betydningen nå også nådd de nordiske supermarkedene.

Ved å legge en opp-ned ananas i handlekurven markerer shoppere tilgjengeligheten for en flørt, og dette fenomenet har allerede vakt oppmerksomhet i sin spede begynnelse.

Det skriver Dagbladet.

Magasinet har derfor spurt Rema 1000, Kiwi og Coop om dette er en trend de har lagt merke til.

Ifølge Harald Kristiansen, kommunikasjonsdirektør i Coop, har trenden nå kommet til Norge.

"Vi elsker tiltak som kan senke terskelen for å snakke med andre når du er i en av våre butikker. Hvis det oppstår romantikk i butikkhyllene, og kundene møter sine nærmeste her hos oss, er det veldig vakkert."

I noen norske supermarkeder, som Extra, har salget av ananas faktisk økt den siste tiden, men det kan også skyldes andre kampanjer.

Hos Kiwi er det kun registrert en moderat økning i salget, mens Rema 1000 ikke har opplevd noen vesentlig endring. Kommunikasjonssjef i Kiwi, Håkon Sandland, påpeker imidlertid at «vi faktisk solgte 13 prosent mer ananas enn i samme uke i fjor».

Selv om det ennå er for tidlig å si om den opp-ned ananas blir en varig trend, hilser Coop utviklingen velkommen. For de som leter etter romantikk under handleturen, kan det lønne seg å se ekstra nøye på frukt- og grøntdelen.