Heidi er rystet: Skal det virkelig være nødvendig å kjøre 460 kilometer for en BankID?

23/05/2024 10:32

redaktion

NYHETER
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Heidi brukte mer enn 4 timer i bilen for å få ordnet noe som tok 10 minutter i banken.

Heidi Beate Persen Pisarski fra Kjøllefjord i Lebesby kommune måtte kjøre hele 460 kilometer tur/retur til Lakselv i Porsanger for at datteren Sara kunne få opprettet en BankID.

Den lange reisen tok mange timer hver vei, og selve bankavtalen varte kun i ti minutter.

"Skal det virkelig være nødvendig? Det bør være mulig å løse hjemme, spesielt for de eldre," sier Heidie Pisarski til Nettavisen.

Pisarski uttrykker bekymring for de eldre som ikke har like lett for å reise.

Hun etterlyser en mer lokal tilstedeværelse fra bankenes side og foreslår ideen om en bankbuss, inspirert av de reisende bankansatte som tidligere kom til bygda.

Tom Rosanoff, banksjef i Sparebank1 Nord-Norge i Vadsø, forstår frustrasjonen, men understreker at personlig oppmøte er nødvendig for å sikre korrekt bruk og identitetssikring av BankID.

"Man skal være sikker på kundens identitet, og da er det krav å møte med gyldig legitimasjon," forklarer Rosanoff.

Han anerkjenner at det er utfordrende for kunder som må reise langt, men påpeker at bankene er bundet av nasjonale regler.

Heidie Pisarski mener at bankene som gjør en innsats for å betjene distriktene, vil få flere kunder.

Hun uttrykker også bekymring for den eldre generasjonen i en stadig mer digitalisert hverdag og mener det er viktig at tjenestene tilpasses for alle aldersgrupper.

Hva synes du? Er det rimelig at man må kjøre 460 kilometer for å få BankID, eller bør bankene komme ut til distriktene?