Her er vinneren av årets Gullbarbie: "Må ta større ansvar"

21/02/2023 08:45

Sofie

NYHETER
Foto: Pressebilde/Gullbarbie.no
Foto: Pressebilde/Gullbarbie.no
Ungdomsorganisasjonen Redd Barna deler hvert år ut prisen "Gullbarbie", som går til den reklame- og medieaktøren som er best på å få unge til å føle seg dårligst.

Kandidatene til årets pris var tannbleking Prowhitening, realityprogrammet «Ex on the Beach Norge» og kleskjeden ZARA.

Redd Barna kaller alle de nominerte "heldige vinnere", men "Ex on the Beach" stikker av med seieren. Det skriver VG.

– Ved å stemme på årets Gullbarbie har barn og unge sagt tydelig ifra om at de er lei av hvor seksualisert mediebilde er. De er lei av at «Ex on the Beach Norge» spiller på barn og unges usikkerheter og skaper sexpress, sier Isaac Elstad Røssnes, leder i Press – Redd Barna Ungdom i en pressemelding.

– Vi mener Ex on the Beach Norge må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften realityserier har på barn og unge. For å ta dette ansvaret på alvor, må noe gjøres med kropps- og sexfokuset, både i markedsføringen og i seriens innhold, sier Isaac Elstad Røssnes i pressemeldingen.

Søsnes sa Redd Barna hadde en dialog med serieskaper Discovery Networks Norway AS om begrunnelsen for nominasjonen.

Det er første gang prisen deles ut til en realityserie.

– Mange serier har et stort fokus på kropp og sex. Dette er ikke nødvendigvis problematisk, men når realityserier også visker ut linjen mellom fiksjon og virkelighet kan det påvirke barn og unge negativt, sier Røssnes.