H&M har svart på påstandene om seksualisering av unge jenter ved å trekke tilbake en reklame for skoleuniformer.
Annonsen, som viser to jenter i barneskolealder iført forklær med slagordet «Turn heads with H&M's back-to-school collection», har svart på kritikken, og motegiganten har offisielt beklaget kontroversen.
Det skriver The Independent.
Klesgiganten kunngjør: "Vi beklager dypt skaden dette har forårsaket, og vil undersøke hvordan vi presenterer kampanjer fremover."
Mumsnets grunnlegger og administrerende direktør, Justine Roberts, uttrykker bekymring for at forhandlere fortsetter å produsere upassende annonser som seksualiserer unge jenter i en tidlig alder.
Roberts påpeker at Mumsnet allerede i 2010 lanserte kampanjen «La jenter være jenter» for å løse dette problemet. Selv om hun er fornøyd med H&Ms erkjennelse av feilen og tilbaketrekkingen av annonsen, understreker hun at de aldri skulle ha sett dagens lys.
Roberts sa: "Våre brukere ønsker å bli forsikret om at det blir tatt skritt for å sikre at alle hos H&M er fullt klar over problemet, slik at det ikke skjer igjen."
Bekymringen for annonsen spredte seg også på sosiale medier, med brukere som uttrykte sin misnøye. En kommentar lød: «H&M seksualiserer barn», mens en annen skrev at det var «forferdelig å seksualisere barn».
Dette er ikke første gang H&M havner i en uheldig politisk debatt om klesreklame.
Tilbake i 2018 gikk annonsen med den mørke gutten i apeskjorten viralt, noe som forårsaket stort sinne, raseri og debatt rundt rasisme rundt om i verden.