I 2017 ankom de første av de etterlengtede F-35-flyene til Norge.
F-35 Lightning II er blant de mest avanserte multirolle-jagerflyene i verden, utviklet av det amerikanske firmaet Lockheed Martin for det amerikanske militæret og deres allierte.
Til tross for flyets imponerende teknologi, har det blitt uttrykt bekymring for ytelsen under kraftig regn.
Ifølge Agogs har både piloter og analytikere påpekt potensielle utfordringer som fuktighet kan føre til for flyets systemer og oppdrag.
En av de største bekymringene med F-35 i regnvær er hvordan fuktighet påvirker de mange avanserte avionikksystemene som er essensielle for flyets stealth- og kampkapasiteter.
Fuktighet kan forstyrre disse elektroniske systemene som styrer navigasjon, målidentifikasjon og kommunikasjon. Selv om flyet er designet for å håndtere ulike værforhold, kan kraftig regn skape problemer som reduserer effektiviteten av oppdragene.
Flyets avanserte radar- og stealth-teknologier spiller også en avgjørende rolle.
Materialene som gjør F-35 vanskelig å oppdage, kan være følsomme for vann, noe som kan gjøre det vanskelig å oppdage mål i kraftig regn. Dette kan føre til begrensninger i flyets operative taktikk og redusere effektiviteten i kamp.
Regn påvirker også flyets aerodynamiske design. Store mengder fuktighet kan redusere løftet og øke motstanden, noe som gjør flyet mindre manøvrerbart.
Dette krever at pilotene tilpasser flyvningen betydelig under slike forhold.
Værforholdene spiller en vesentlig rolle i planleggingen av oppdrag, og når dårlig vær er forventet, kan oppdrag med F-35 bli utsatt eller omdirigert for å beskytte både flyet og pilotene.
Selv om F-35 har visse begrensninger i kraftig regn, pågår fortsatt utviklingen av flyet, slik at programvare- og maskinvareforbedringer stadig kan løse disse utfordringene.
Generelt kan F-35 operere under ulike værforhold, men kraftig regn kan utgjøre utfordringer som påvirker flyets ytelse og suksessen til oppdraget.