I sterk turbulens: Flygiant rammes av utallige skandaler

31/05/2024 09:00

Sofie

NYHETER
Foto: Andreas Zeitler / Shutterstock.com
Foto: Andreas Zeitler / Shutterstock.com
Flygiganten Boeing er i så kraftig turbulens at både flyene og omdømmet står på spill.

Et gammelt sitat fra Jan Hessner Backe lyder: "Det er om høsten du får vingene"

De må sies å være svært bokstavelige, og grenser til tragiske for flygiganten Boeing. Skandalene hoper seg opp, og ifølge sjefen for amerikanske luftfartsmyndigheter er det fortsatt en lang vei å gå.

Flyskrekk er en utbredt frykt, og har du den frykten er det nok ikke et Boeing-fly du bør sette deg inn i. Dette skriver Ekstra Bladet

Tidligere har det vært mulig å lese om hvordan flere fly plutselig har mistet et vindu eller en nødutgang under flyging. Det er ikke engang mer enn åtte dager siden at et Boeing-fly med 468 passasjerer måtte nødlande på grunn av brann.

De siste månedene har flyselskapet blitt rammet av den ene skandalen etter den andre, og ifølge Mike Whitaker fra US Federal Aviation Administration (FAA) er det en lang og bratt bakke å bestige.

90 dager på å snu utviklingen

I februar fikk Boeing 90 dager på seg til å lage en detaljert og omfattende plan for hvordan de skal fikse sine systematiske kvalitetsproblemer, samt forbud mot å produsere flere 737 MAX-fly inntil betydelige forbedringer er gjort.

Planen er lagt, men problemene forsvinner ikke

De 90 dagene som Boeing fikk, går ut neste uke. Men ifølge Mike Whitaker i FAA er ikke problemene løst selv når planen er sendt inn.

"Det markerer ikke slutten på prosessen. Det er bare begynnelsen, og det er fortsatt en lang vei å gå for Boeing før de er der de skal være for å kunne produsere trygge fly," sier han, ifølge Vergen.

Det er ikke nok å si det rette

I løpet av de siste 90 dagene har FAA og Boeing jobbet tett sammen for å finne ut hvordan planen skal se ut og hvilke grep som bør tas for å sikre kvaliteten.

Men det er ikke nok å bare si og skrive de riktige tingene. Det viktigste i det forebyggende arbeidet er å skape en kultur der de ansatte som produserer og kontrollerer flyene kan ringe ut dersom de ser noe som ikke er som det skal.

Derfor er det mye arbeid internt for at luftfartsgiganten igjen skal kunne levere sikre fly av høy kvalitet.