Tradisjonelt ligger Ikeas blågule butikker i utkanten av de store byene, men en ny strategi vil bringe kjeden nærmere kundene sine.
Onsdag åpner den svenske giganten sitt første varehus i en dansk by når dørene åpnes til en ny butikk i København.
Ifølge Doris Lan, Country Manager for Ikea Danmark, er det å gjøre butikkene mer tilgjengelige for kundene en viktig del av den overordnede strategien.
"Større tilgjengelighet er et av våre langsiktige mål, så jeg tror dette er et stort skritt fremover," sa hun.
Vil tiltrekke de unge
Den nye butikken, som ligger på Dybbølsbro på Vesterbro, skiller seg fra de andre butikkene ved at den ikke kan nås med bil.
I stedet skal butikken kunne nås til fots, på sykkel eller med offentlig transport.
Det betyr også at Ikea Danmark har måttet fokusere på hvordan de kunne gjøre leveringen av større møbler håndterbar.
- I København er det mange muligheter til å motta produktene. Den enkleste måten er selvfølgelig å bestille dem for levering direkte til hjemmet, sier Doris Lan.
– Men det er også en mulighet for å få dem levert til et område i nærheten av kundenes hjem.
Hun regner med at varehuset i København vil tiltrekke seg unge mennesker i stor grad.
– Det er også typisk de som ikke har bil, står det.
Må avlaste Gentofte
Ikea har allerede et varehus i Gentofte, like nord for København.
På kort sikt forventer landssjefen at varehuset i København vil føre til at besøkstallene i Gentofte vil falle.
Men på lengre sikt skal de to varehusene komplimentere hverandre.
– Gentofte har hatt høye besøkstall, så forhåpentligvis kan det nye varehuset bidra til å avlaste det litt, sier Doris Lin.
Ikeas nye butikk i København ønsker kundene velkommen for første gang onsdag morgen.