Ikke gjør denne feilen: Kan koste deg flere tusen

28/09/2023 17:17

Sofie

Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det fikk et par kjenne på.

Du har sikkert hørt om det. Sørg for å ankomme flyplassen før innsjekkingen stenger.

Ellers kan det bli veldig dyrt.

Visste du at hvis det er tekniske problemer og det er lange køer, må du kanskje legge inn ekstra tid?

Det fikk To norske-passasjerer kjenne på. De skulle reise fra Oslo til Palma de Mallorca i Spania 24. september i fjor.

Det kommer fram i en sak i Transportklagenemnda.

Paret sjekket inn med Norwegians app dagen før og ankom Gardermoen en drøy time før reisen.

Bagasjemerkeautomaten på Gardermoen hadde en imidlertid feil, og da de endelig kom frem til innsjekkingsskranken var det under 45 minutter til avgang.

Innsjekking til flyet var da stengt.

Det førte til at de ble nektet adgang til flyet og måtte kjøpe en ny billett til neste fly og hotellovernatting for neste dag.

De endte opp med å bli belastet med totalt 11.751 kroner og ba om refusjon fra flyselskapet da de anså den tekniske feilen som utenfor deres kontroll.

Norwegian sier at passasjeren dessverre ikke møtte opp til innsjekking innen tidsfristen for flyturen (45 minutter i dette tilfellet).

Innsjekking avsluttes automatisk på alle stasjoner og kan ikke kontrolleres av personalet.

Derfor havnet den hos Transportklagenemndas. Avgjørelsen er nå fattet, men først etter at nemnda delte seg i to.

Flertallet av nemndas ledere og bransjerepresentanter er av den oppfatning at det er klagerens ansvar å fullføre innsjekking i tide, inkludert levert bagasje.

De mener passasjerene blant annet skal ha nok tid til å håndtere uforutsette hendelser og køer.

«Det er den reisendes eget ansvar, og at flyselskapet ikke er ansvarlig for eventuelle tap. De reisende har ikke krav på standarderstatning eller refusjon av nye flybilletter og hotellkostnader i slike saker».

Et mindretall av forbrukerrepresentantene mener at reisende ikke kan belastes fordi de ikke kunne skrive ut bagasjemerker på automaten, noe som fører til lange køer ved skranker.

De mener dette er Norwegians ansvar og derfor har passasjerene krav på standarderstatning i tillegg til billett- og hotellrefusjon.

Men som mange andre steder, er det flertallet som bestemmer. Derfor vant Norwegian saken.

Men reisende går ikke helt tomhendte.

Transportklagenemnda mener Norwegian bør tilbakebetale skatter og avgifter på den originale ubrukte billetten.

I tillegg må passasjerene få forsinkelsesrente på beløpet.