Situasjonen etter jordskjelvet i Sørøst-Asia er fortsatt uavklart, og det er varslet mulige sterke etterskjelv. Forsikringsselskapet Gjensidige opplyser at de følger situasjonen tett og har allerede mottatt en rekke henvendelser fra både reisende og kunder som planlegger turer til området.
"Vi dekker evakuering dersom du befinner deg i et område der stedlige myndigheter eller Utenriksdepartementet anbefaler evakuering", sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.
Forsikringen dekker også tap eller skade på reisegods og personskader som direkte følge av jordskjelvet.
Viktig å følge med og være registrert
Eklo oppfordrer alle kunder som er i området til å:
Følge anvisninger fra lokale myndigheter
Registrere seg på reiseregistrering.no
Holde kontakt med pårørende
"Er du rammet av jordskjelvet, eller trenger du hjelp, kan du ringe vår døgnåpne alarmsentral på +45 88 24 73 00, sier Eklo. Her kan du få både praktisk hjelp og assistanse dersom situasjonen krever det."
Har du en kommende reise?
Dersom du har en planlagt reise til det berørte området og lurer på hvordan jordskjelvet påvirker reiseforsikringen din, anbefaler Gjensidige at du tar kontakt med deres reiseavdeling på +47 915 03100 eller besøker gjensidige.no.
"Vi gjør løpende vurderinger og vil iverksette flere tiltak ved behov", sier Eklo.
Kort oppsummert:
Evakuering dekkes ved offisielle reiseråd
Reisegods og personskader som følge av jordskjelvet dekkes
Kontakt døgnåpen alarmsentral ved behov for hjelp
Registrer deg hos Utenriksdepartementet og informer dine nærmeste
Hold deg oppdatert, ta nødvendige forholdsregler og ikke nøl med å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for råd og hjelp.