Det japanske klesmerket Uniqlo har startet rettssak mot den kinesiske hurtigmoteforhandleren Shein, anklaget for å ha solgt kopier av Uniqlos ikoniske skulderveske.
Den japanske motegiganten Fast Retailing, som eier både Uniqlo og Theory, hevder at formen på "imitasjonsproduktene" fra Shein "likner mye på" Uniqlos Round Mini Shoulder Bag som gikk viralt på TikTok og andre sosiale medieplattformer i 2022 og 2023. skriver CNN.
Den halvmåneformede vesken, båret diagonalt over skulderen og priset til bare $20, ble en sensasjon, og toppet listene over de hotteste produktene i første kvartal 2023.
Dens enorme popularitet førte imidlertid også til en bølge av copycats, noe som førte til Uniqlo for å advare om mulige rettslige skritt på nettsiden deres.
Søksmålet mot Shein ble anlagt i Tokyo 28. desember og navngir tre av Sheins operatører - Roadget Business Pte, Fashion Choice Pte og Shein Japan.
Kravet er «umiddelbar stans i salget av de forfalskede produktene og kompensasjon for skader som følge av salget», ifølge Fast Retailings uttalelse.
I uttalelsen heter det videre at salget av forfalskede varer har «betraktelig undergravd kundenes tillit til Uniqlo-merket og dets produkter». Shein sier at de for tiden etterforsker saken og respekterer andres immaterielle rettigheter.
Uniqlos skulderveske ble først populær på TikTok i 2022 og opprettholdt popularitet gjennom 2023 med millioner av visninger på sosiale medier.
Vesen ble anerkjent i Fast Retailers investorrapport for tredje kvartal 2023 for å generere "betydelig interesse på sosiale medier" og utvide kundebasen, spesielt blant kvinner og yngre forbrukere.
Det nåværende søksmålet mot Shein er ikke det første. Tidligere har Shein møtt søksmål for påståtte brudd på opphavsretten og utpressing, og i desember ble de saksøkt av rivalen Temu for påstått ulovlig taktikk for å hindre konkurranse.
Striden mellom de to kinesiske e-handelsplattformene fortsetter.