MH370 forsvant sporløst for 10 år siden: Nå er det nytt håp i saken

30/06/2024 14:00

Sofie

Nyheter
Foto: Bjørn Wylezich / Shutterstock.com
Foto: Bjørn Wylezich / Shutterstock.com
Et spesielt signal tenner nå et håp.

Tilbake i mars 2014 forsvant Malaysia Airlines flight MH370 sporløst kort tid etter avgang fra Kuala Lumpur på vei til Beijing.

Flymysteriet har i årevis fascinert og forundret både publikum og eksperter, ettersom ingen konkrete spor etter de 239 om bord er funnet.

Til tross for omfattende leteaksjoner i Det indiske hav som dekker store områder, har flyet aldri blitt funnet og skjebnen er fortsatt usikker.

Ny forskning fra University of Cardiff i Wales gir imidlertid nytt håp om å avdekke hva som skjedde med MH370.

Forskerne hevder å ha fanget opp et seks sekunders signal ved hjelp av hydrofoner – undervannsmikrofoner – som kan avsløre flyets posisjon. Signalet ble registrert like før styrten og kan ifølge forskerne være nøkkelen til å finne vraket.

Usama Kadri, en av forskerne bak studien, forklarer at et fly på 200 tonn som styrter i sjøen med en hastighet på 200 meter i sekundet vil skape en energifrigjøring tilsvarende et lite jordskjelv.

Et slikt energisignal kan oppdages av hydrofoner som er plassert tusenvis av kilometer unna. "Energifrigjøringen må være stor nok til å bli registrert av hydrofoner," sier Kadri, ifølge Independent.

Signalet kan ha blitt fanget opp

Forskerne mener at hydrofonstasjonene ved Cape Leeuwin på vestkysten av Australia og Diego Garcia i Det indiske hav kunne ha fanget opp signalet. Signalet ble imidlertid kun registrert av stasjonen i Cape Leeuwin, noe forskerne finner nysgjerrig.

For å teste teorien deres skal forskerne bruke en metode som tidligere har vært brukt for å finne en sunket argentinsk ubåt.

Ved å detonere granater med samme energifrigjøring som flyet som styrter i det spesifikke området, håper de å generere et lignende signal. Hvis signalene stemmer overens, kan det gi en nøyaktig posisjon av MH370-vraket.

Teoriene rundt MH370s forsvinning har vært mange, og en offisiell rapport fra 2018 indikerte at flyets kurs ble manuelt endret av noen om bord.