Minst 35.000 flyreisende vil bli berørt når bakkepersonell på Berlin-Brandenburg Airport slutter å jobbe onsdag.
Flere fly som frakter passasjerer på vei til Norge er rammet av streiken, med 6000 bakkeansatte i streik for å presse på for en lønnsøkning på 500 euro, eller om lag 5000 norske kroner.
Mer enn 300 flyvninger er nå kansellert. Det skriver Dinside.
Både Norwegian og SAS har informert passasjerene om at fly til Oslo er kansellert.
I tillegg flyr mange andre flyselskaper også til Norge fra Berlin lufthavn.
Det er uklart hvor mange nordmenn som vil bli berørt av streiken.Mange reisende reiser imidlertid mellom Norge og Berlin for å delta på denne ukens store Grüne Woche-messe.
Dette må du gjøre
Mange reisende lurer på hva de skal gjøre videre. Du vil bli varslet av flyselskapet du reiser med. Denne meldingen sendes via tekstmelding eller e-post.
Du kan også finne informasjon på flyselskapets nettsider. Hvis du kjøpte billettene dine gjennom et vanlig reisebyrå, kan de hjelpe deg også.
Hvis reise er veldig viktig for deg, kan det være en løsning å kjøpe en ny billett fra steder som Sverige eller Danmark. Men du må selv organisere en slik løsning. Det kan være lurt å kontakte et reisebyrå for bistand til slike oppgaver.
Reiseforsikringen dekker deg ikke for tap som følge av streik.
Hvis du har kjøpt og betalt for et hotellopphold og du ikke har krav på refusjon, er pengene tapt hvis du ikke møter opp, selv om det er på grunn av en streik som har skjedd uten at du vet det.
Kjøper du en pakkereise, refunderes flybilletten, eventuell leiebil og hotellopphold fra den du kjøpte ferien av. Hvis du mister inntekt på grunn av at du ikke kan nå reisemålet ditt, har du dessverre ikke krav på krav, men flyselskapet må hjelpe deg med å komme deg til reisemålet ved hjelp av alternativ transport.
Eller du kan få billettpengene tilbake. Pengene kommer på kontoen din innen 7 dager.
Ikke sikker på om flyselskapet har informasjon om ditt telefonnummer/e-postadresse. Dette kan skyldes at du har kjøpt billetten din gjennom en såkalt søkemotor, som ikke videresender denne informasjonen til flyselskapet.
I utgangspunktet skal andre transportmidler meldes til deg samtidig med melding om kansellering.
Legg ut og ta vare på alle kvitteringer.
Send inn refusjonsforespørselen din så snart som mulig. Ventetidene kan være lange.
Men søkemotorklienter må kanskje skaffe denne informasjonen selv.
Alternativt: du kan gå til flyselskapets egen nettside, opprette en brukerprofil og legge inn reiseruten din der.
I tillegg må du tilbys muligheten til å omdirigere eller kansellere billettkjøpet i bytte mot full refusjon inkludert avgifter og transportkostnader du har pådratt deg til det opprinnelige avgangspunktet for reisen.
Passasjerer skal også få mat og drikke i rimelig forhold til ventetiden, samt hotellavgifter og transportkostnader mellom flyplassen og hotellet, som er nødvendige mens de venter på alternativ transport.
En streik, som nå er i Berlin er ikke flyselskapene part i forhandlingene.
Da regnes det som en slik eksepsjonell omstendighet. Du har derfor sannsynligvis ikke krav på å få deler av erstatningen.
Det ville vært en annen sak om det var en konflikt innad i flyselskapet.