Moteindustrien kan være en tøff arena.
Mange klesmerker har erkjent at det er en brutal bransje. Det siste året har flere nordiske klesmerker kastet inn håndkledet. Blant dem finner vi blant annet både Odd Molly og Noa Noa som var kjent for skandinaviske klær.
Nå har nok et dansk klesmerke vært nødt til å innse at det ikke lenger kunne gå rundt.
Denne gangen der det det danske klesmerket (di)vision som har gått konkurs.
Det skriver nyhetsnettstedet Nyheder 24 som siterer FashionForum.
Konkurs
"Det er med stor beklagelse vi har måttet ta beslutningen om å stenge (di)vision. I løpet av de siste fem årene har vi lagt ned utallige timer på å skape et selskap med fokus på bærekraft gjennom resirkulering og bruk av gjenbruksmateriale for å sikre at materialer ikke blir ødelagt", sier medgründer Simon Wick.
(Di)vision, som ble stiftet i 2019, har ellers vært svært populært i vårt naboland de siste årene.
Merkets unike design og bærekraftige konsept fikk stor gjennomslag på det danske markedet, hvor spesielt unge mennesker tok konseptet til seg.
Klesmerket hadde imidlertid vanskeligheter med å komme utenfor landegrensene.
Stort underskudd
I 2023 opplevde selskapet rekordomsetning, men utfordringene hopet seg opp, og i regnskapet kom det frem at de ga et underskudd på nesten 658.000 danske kroner for året, og at egenkapitalen var nede i et underskudd på over 3 millioner.
Selv om konkursen er en realitet, utelukker ikke Simon Wick at (di)vision en dag kan få en ny sjanse.
Hvis mulighetene byr seg, kan det være at merkevaren gjenoppstår i en ny form, opplyser han.