Norges rikeste - designer for Fretex

01/04/2025 15:01

Hanne

NYHETER
foto: Fretex
Gustav Magnar og moren lager kolleksjon for Fretex

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Gustav Magnar Witzøe og moren har gått sammen om å lage en helt spesiell generasjonskolleksjon for Fretex. Samarbeidet er en del av en ny kampanje som skal inspirere folk i ulike aldre til å tenke mer på gjenbruk – og til å gjøre det sammen.

"Mange har nok rotet rundt i skapet til foreldrene sine på jakt etter noe rart, og plutselig oppdager man at det faktisk finnes kule plagg der", sier Gustav Magnar, som også trekker frem morens evne til å kle seg akkurat som hun vil, uten å bry seg om andres meninger.

Han er også begeistret for gjenbrukstanken bak Fretex – en tanke som nå har fått bredere støtte i samfunnet.

Hva er en generasjonskolleksjon?
Fretex oppfordrer folk i ulike generasjoner til å sette sammen en liten kolleksjon med klær som kan gjenbrukes, selges eller deles ut. Bakgrunnen er trenden der unge stadig oftere går i klær som minner om det besteforeldrene brukte – bare med ny styling.

Alle som sender inn en generasjonskolleksjon, er med i trekningen av et gavekort på 3.000 kroner hos Fretex.

"Vi ønsker å skape gode opplevelser og styrke bånd mellom generasjoner", sier Hilde Kjønstad, kjedeleder i Fretex.

Gjenbruk gjort enkelt
Man kan levere klær i Fretexboksene som før, men nå er det også mulig å gi direkte fra egen postkasse ved hjelp av Fretexpakken – et samarbeid med Posten. En enkel kode fra nettsiden skrives på pakken, og så henter Posten den hjemme hos deg.

"Vi ønsker oss plagg som er hele, rene og tørre – og klare for en ny runde i motebildet", sier Kristin Hareide, direktør i Fretex Miljø.

Støtter Frelsesarmeens arbeid
Overskuddet fra Fretex går til Frelsesarmeens veldedige arbeid. I fjor alene ble det samlet inn 29 millioner kroner, og mange varer ble gitt direkte til mennesker i nød.