Det er ingen hemmelighet at batteripakken utgjør en stor del av kostnaden når man bygger elbiler. Derfor har også batteriprodusentene et stort press på seg for å få ned prisen på batteriene. Det kan bli avgjørende viktig i overgangen til elektriske biler.
Men hva hvis det skjer noe med batteripakken på en brukt elbil? Jo, da kan det fort bli så dyrt at det ikke vil lønne seg å reparere bilen. Det gjør at selv nesten nye elbiler kan bli kondemnert.
– Skifte av komplett batteripakke kan på enkelte biler koster nærmere en halv million kroner, i ekstreme tilfeller over. Da er det ikke vanskelig å skjønne at veien til kondemnering har blitt kortere. De fleste forsikringselskapene har endret grensen for kondemnering til 80 prosent på nyere biler, slik at de skal unngå at flotte biler blir skrotet. Likevel er en del av disse ekstreme prisene blitt en utfordring, også for forsikringsbransjen, sier Arne Voll som er kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Trist og uakseptabelt
Han peker på at det fra nyttår kom en viktig endring, som kan gjøre at flere biler blir kondemnert:
– Da innførte regjeringen moms på batteripakken til elbiler. Dette kommer i tillegg til svært høye priser i utgangspunktet. De fleste har sikkert fått med seg at nye elbiler har fått moms over et viss beløp i tillegg til vektavgift. For noen bilmerker utgjør dette en god del, mens litt rimeligere biler slipper billigere unna. Det er også godt kjent at nyere biler er stappfulle av teknologi, som gjør det mer kostbart å reparere eller en må skifte en del som slutter å fungere. Batterier med momspåslag kommer på toppen av dette, sier Voll.
Han legger til:
– Vi i Gjensidige synes det er trist og uakseptabelt at «strøkne» biler med kun et par år på veien blir kondemnert. Noe vi tror vil bli et økende problem fremover.
Én ting er skade, hvor forsikringsselskapet vil vurdere om bilen kan repareres eller ikke. Hvis batteriet «bare» slutter å fungere optimalt, er dette en kostnad bileier må ta opp med forhandler, hvis bilen er innenfor garanti. I verste fall må vedkommende dekke den selv. Da blir det naturligvis en avveining om bilen er verdt det.
Voll understreker også at bransjen har fokus på å finne rimeligere løsninger:
– Noen ganger er det mulig å finne brukte deler, herav også brukte batteripakker. I tillegg kan man i enkelte tilfeller skifte ut deler av bilbatteriet, noe som gjør bytte og reparasjon billigere.
Dette kan en ny batteripakke koste:
Volvo XC40 2021-modell. Komplett batteri fra 214.000 kroner.
Audi e-rron 2021-modell – 554.000 kroner komplett. Her kan batteriet åpnes og celler byttes ut, noe som kan gjøre regnestykket adskillig rimeligere.
Nissan Leaf 2021-modell – Fra 72.000 kroner komplett.
Hyundai Kona 2020-modell – Batteripakker fra 363.000 kroner.
Mercedes-Benz EQC 2021-modell - 387.000 kroner.
Xpeng G3 2021-modell - 313.000 kroner.
Prisene er hentet fra DBS, et takstsystem som bl.a. benyttes av verksteder. Moms og arbeidspenger kommer i tillegg.