Rema 1000 kaster seg inn i priskrigen før påske med et overraskende fokus – ikke smågodt, men frukt. Som en motvekt til de klassiske påskefristelsene, lanserer dagligvarekjeden det de kaller «påskens sunneste godtepose».
"Fra og med i dag kommer vi i Rema 1000 til å lage det vi har definert som påskens sunneste godtepose, og setter ned prisen på all frukt i løsvekt til 14,90 per kilo, sier Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i Rema 1000," til DinSide.
Konkurrentene har allerede svart
Påsken markerer gjerne starten på den årlige priskrigen i dagligvarebransjen, og Rema 1000 satte i gang sitt prisstunt mandag forrige uke. Da ble prisene på kjente påskevarer som wienerpølser, ketsjup, chips, brus og appelsiner kuttet betydelig.
Ny telefon?
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




Responsen fra konkurrentene lot ikke vente på seg. Kiwi svarte senere i uka med å gi 30 prosent bonus på frukt og grønt til medlemmer, mens Extra fulgte opp med prisreduksjon på sitt faste frukt- og grøntsortiment, «Alltid 8». Det skriver DinSide
Fokus på frukt – ikke bare pris, men også helse
Rema 1000s nye tiltak gjelder fra 27. mars og varer ut påsken. Tilbudet omfatter frukt som epler, pærer, plommer, bananer, appelsiner, klementiner og meloner.
Ifølge Mellbye har kampanjen vært under planlegging lenge, og bygger videre på tidligere priskutt:
"Dette er reelle priskutt du vil se på kassalappen. 25 prosent på 8 og 10 prosent på all frukt og grønt, kommer på toppen av dette," sier hun.
Prisene kan variere – og ikke alt teller
En prisoversikt fra onsdag ettermiddag viser tydelige besparelser. Plommer hadde da en kilopris på 54,90 kroner, og pærer kostet 29,90 kroner – begge godt over kampanjeprisen. Appelsiner lå imidlertid på kun 9,90 kroner.
Kunder bør likevel være oppmerksomme på forskjellen mellom løsvekt og stykkpris, understreker hun. Enkelte frukttyper – som ananas eller kiwi – selges per stykk og omfattes ikke av kampanjen, noe som raskt kan gjøre handelen dyrere enn forventet.
Et sunnere alternativ i påskeegget
Ved å posisjonere frukt som et alternativ til smågodt, følger Rema 1000 med på en større trend i forbrukeradferd:
"Priskutt på frukt er vinn-vinn: Bra for kundene og bra for folkehelsen," sier Mellbye.
Kjeden er kjent for å fremheve sluttsummen på kassalappen, og holder seg tro mot sitt kjernebudskap – også i denne kampanjen.