Peter trodde det var gratis hos Lidl: Så fikk han en regning på 5.800 kr.

22/05/2024 21:06

Henrik R

NYHETER
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Peter tok elbilen sin til Lidl for å spare penger, men endte med en stor overraskelse i postkassen.

Peter, en nederlender fra Kaatsheuvel, handlet ofte på Lidl. Han valgte butikken på grunn av de attraktive prisene og muligheten til å lade elbilen på parkeringsplassen mens han handlet.

Men en dag fikk han en sjokkerende regning på 500 euro for parkeringen.

Hvordan kunne det skje?

Innkjøp og elbillading hos Lidl

Lidl er kjent for sine lave priser og gode tilbud, spesielt for kunder med Lidl Plus lojalitetskort.

Peter, som benyttet seg av disse fordelene, hadde også lagt merke til at han kunne lade elbilen sin gratis på en av de to ladestasjonene på butikkens parkeringsplass.

Denne ekstra bekvemmeligheten gjorde det enda mer attraktivt å handle i den tyske supermarkedkjeden.

Endringer i reglene

Fra 27. juni 2023 ble reglene endret, slik at de fleste ladestasjoner, som tidligere var gratis, nå kostet penger.

Lidl hadde imidlertid gjort et unntak, hvor den ene av deres to ladestasjoner fortsatt var gratis.

Peter brukte derfor denne stasjonen regelmessig, men en dag fikk han en ubehagelig overraskelse.

En regning på 500 euro

Ifølge Nieuwsblad mottok Peter en regning på 500 euro (5.800 kr.) for å ha brukt feil ladestasjon. Beløpet var langt høyere enn det ville vært hvis han bare hadde betalt for ladingen.

I tillegg til prisen per kilowatt-time, måtte Peter også betale en blokkeringsavgift som kostet 54,6 cent per minutt.

Dette var fordi bilen hans sto på plassen 40 minutter lenger enn tidsgrensen.

Peter trodde han hadde brukt den gratis ladestasjonen, men det var altså ikke tilfelle.

Derfor fikk han en regning på 500 euro, som dekket alle gangene han hadde ladet på den 'feil' ladestasjonen, samt den ekstra tiden han hadde stått der og blokkert for andre.

Peter innrømmet at det var hans egen feil, men han var overrasket og rystet over den massive ekstraregningen han fikk i tillegg til ladingen.

Denne praksisen har Lidl etterfølgende endret.

Lidl forklarer

Lidl Nederland forklarer at blokkeringsavgiften ble innført for å forhindre at kunder monopoliserte ladestasjonene, slik at flere kunne få glede av dem.

Lidl erkjenner imidlertid at prisen var altfor høy, og fra 1. mars har de stoppet denne praksisen. Peter og andre berørte kunder fikk muligheten til å få refundert beløpet de hadde blitt trukket for blokkeringsgebyret.