Populært bilmerke advarer

23/03/2023 13:27

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nå advarer det populære bilmerket om at en populær trend kan være farlig.

Det er veldig normalt at en ny bil i dag er utstyrt med en stor berøringsskjerm i cockpiten, hvor det derimot ikke er mange fysiske knapper å finne.

Og det er et gjennomgående tema på tvers av forskjellige bilmerker. Enten bilen heter 'Tesla Model 3' eller 'Peugeot 208', er en berøringsskjerm et dominerende element.

Spesielt Tesla, som er kjent for ikke å ha annet enn én stor berøringsskjerm som kan alt.

Hyundai tror imidlertid at det kan være et stort problem, og de går derfor mot strømmen, da de ønsker å beholde de fysiske knappene i sine nye biler.

Designsjef i Hyundai, Sang Yup Lee, forklarer at det å ha én stor skjerm kan være distraherende, noe som også betyr at det kan være farlig:

"Når du kjører er det vanskelig å betjene den, men fysiske knapper er lettere, ettersom du kan føle dem", sier han til Carsguide.

Frem til den dagen bilene kan kjøre selv, vil Hyundai holde seg til å beholde de fysiske knappene.

Og Hyundais påstand er faktisk støttet av en studie. Studien ble utført av det svenske mediet ViBilägare i 2022, og den gikk ut på å teste hvor lang tid det tok å fullføre ulike ting i ulike biler mens man kjørte.

Resultatet underbygger Hyundais påstand, da vinneren var en eldre Volvo C70 fra 2005, som er proppet med fysiske knapper. Mange av bilene som tapte mot den gamle Volvoen var helt nye og hadde store berøringsskjermer.

Det er imidlertid en klar fordel med å samle alle knappene på en berøringsskjerm, og det er at det blir billigere å produsere.

Det kan derfor øke fortjenesten på bilene for produsenten, eller det kan gjøre en bil billigere for forbrukeren.