I en verden der bilsikkerhetssystemer anses å være livreddende, har oppdagelsen av en feil i kollisjonsputesystemet blitt en kilde til bekymring for millioner av sjåfører, da det kan få fatale konsekvenser.
Denne feilen i bilens kollisjonspute, som har forårsaket dødsfall gjennom årene, understreker nå behovet for akut sikkerhetskontroller på biler.
Airbags er designet for å beskytte passasjerer i bilulykker, men en feil i systemet fra den japanske produsenten Takata har vist seg å være dødelig. Feilen, som skjedde for rundt ti år siden, har ført til at metallbiter har blitt kastet ut i bilen under utløsning av kollisjonspute.
Minst 27 personer er meldt drept som følge av denne feilen.
Tragiske konsekvenser og global respons
Denne feilen ble tragisk illustrert i 2009 da en 18 år gammel student mistet livet etter en ulykke i lav hastighet.
Ashley Parnham døde, da metallstykker fra airbaggen i hendes Honda Accord skar hende i halsen.
Deretter førte dette til en utbredt tilbakekalling av kollisjonspute, hvor det ble oppdaget at rundt 100 millioner sjåfører kjørte rundt med disse potensielt dødelige sikkerhetssystemene, og forskning har avdekket at det fortsatt er rundt to millioner som trenger hastekontroller.
Alarmerende oppdagelse og bilistenes reaksjon
Denne urovekkende oppdagelsen ble offentliggjort etter at Auto Express fikk tilgang til forstyrrende data fra Driver &; Vehicle Standards Agency (DVSA).
Problemet forverres i varmere land, der metalldeler brytes ned raskere.
Eiere av biler i Australia og USA har blitt advart mot å kjøre bilen sin hvis kollisjonsputen er produsert av Takata.
I Norge, derimot, med kjøligere vær, er risikoen klassifisert som lavere.
Bilprodusentenes innsats og utfordringer
Til tross for den potensielt fatale feilen, ble det ikke utstedt noe obligatorisk krav om at Takata skulle reparere hver kollisjonspute.
Honda har tilbakekalt 10.000 biler og har så langt reparert drøyt 80 prosent av de berørte bilene.
Ford har på sin side løst i underkant av 30 prosent av de defekte komponentene, ifølge DSVA.
Mazda har også innrømmet at de fortsatt trenger å reparere 6.692 biler i Storbritannia.
Utfordringen med å finne kvalifisert personell
En anonym senior bransjeekspert har fremhevet et annet problem: mangelen på teknikere i forhandlerens nettverk.
Dette betyr at garasjene er overbelastet, noe som kan føre til lange ventetider for sjåfører som ønsker å få sjekket kollisjonspute.
For å møte denne utfordringen har Nissan inngått et samarbeid med RAC for å tilby en mobiltjeneste.